Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.
Drevná štiepka v kontajneroch na koľajniciach: Tisíce ušetrených jázd kamiónov ročne

Aktuality

Galéria

Drevná štiepka v kontajneroch na koľajniciach: Tisíce ušetrených jázd kamiónov ročne

Spoločnosť Rettenmeier Tatra Timber, s.r.o. v Liptovskom Hrádku je jedným z najväčších spracovateľov piliarskeho dreva na Slovensku. Ročne tu vyprodukujú až 400 000 ton reziva. Po odkôrnení smeruje guľatina do jednej z piliarskych liniek, hotové výrobky sú následne expedované do celej Európy.

Pri pílení vzniká vedľajšia surovina – pilina a štiepky. Pilinu dokáže podnik spracovať vlastnými kapacitami na pelety, no hrubšiu frakciu v podobe odkôrnenej štiepky píla ponúka ako hodnotnú surovinu ďalším spracovateľom v papierenskom priemysle.

Keďže ide o odkôrnené drevo, to, čo je pre tento podnik sekundárnym produktom výroby, je pre rakúske celulózky a papierne vzácnou surovinou. Z tejto štiepky totiž už niekoľko rokov vyrábajú vysoko kvalitný papier. A spojovacím článkom medzi závodom v Liptovskom Hrádku a tromi destináciami v Rakúsku je práve ZSSK CARGO.

Rôzne celulózky, jeden zákazník

Napriek tomu, že štiepka putuje do troch rôznych destinácií, zákazníkom je jediná spoločnosť, Papierholz Austria. Vlaky tak smerujú do jednej z ich troch celulózok: Gratwein, Pöls alebo Frantschach. Na svoju približne 600 kilometrovú púť sa vydávajú dvakrát týždenne, vždy v pondelok a stredu. ZSSK CARGO má na slovenskom úseku za úlohu nielen dopravu naprieč krajinou, ale aj takzvanú „poslednú míľu“.

Vlečkové služby

Po odpojení elektrických lokomotív sa v Liptovskom Hrádku do práce pustí jeden zo strojov radu 742, ktorý obsluhuje manipulačné vlaky Liptova - od Ružomberka (Liskovej) po Kráľovu Lehotu. Ucelenú súpravu rozdelí na tri časti a v Liptovskom Hrádku tak strávi celý deň, keďže naložiť je nutné až takmer 90 kontajnerov.

Táto obsluha pristavuje na vlečku Rettenmeier Tatra Timber aj prípadnú zásielkou guľatiny, či odváža kryté vozne s hotovými výrobkami reziva. Tie smerujú bežnou vlakotvorbou a zmiešanými vlakmi k svojim zákazníkom, pravidelne napríklad dvakrát týždenne do Grécka.

Inovatívna preprava

Drevná technologická štiepka je špecifická najmä tým, že napriek veľkému objemu nedosahuje váhu rudy či uhlia. Bola preto ideálnym kandidátom na použitie inovatívnej technológie – kontajnerov Innofreight. Tento koncept naznačuje smerovanie nákladnej železničnej prepravy. Je založený na použití plošinového vozňa a otvorených kontajnerov s vysokým ložným objemom. V Liptovskom Hrádku sú tieto kontajnery nakladané pomocou predných nakladačov spoločnosti Rettenmeier Tatra Timber. Z vagónov im ich pristavuje vidlicový vozík a nakladací tím v tandeme dokáže takto naložiť ohromujúce množstvo materiálu za jediný deň. Pri vykládke je pritom možné taktiež použiť vidlicový vozík, ktorý kontajner vyloží obrátením o 180 stupňov. V niektorých spracovateľských závodoch však majú na vykládku prispôsobené automatizované vykladacie zariadenie. Napríklad v jednej z destinácií hrádockej štiepky, v rakúskom Pölse: https://www.youtube.com/watch?v=VEx5UuleK54

Cesta zo severu Slovenska do srdca Rakúska

Po tom, čo rozdelenú súpravu posunovací tím opäť spojí do ucelenej, sa do čela 26-29 vagónovej súpravy postaví jedna z elektrických lokomotív ZSSK CARGO. Zvyčajne je to viacsystémové „eso“, lokomotíva radu 363. V prechodovej stanici Bratislava-Petržalka si súpravu preberú rakúski kolegovia na cestu do finálnej destinácie v strede Rakúska. Podľa voľnej disponibility sa na „štiepke“ vyskytli aj najmodernejšie rušne v lokomotívnom parku – Vectrony radu 383.

Šetrenie ciest, aj životného prostredia

Pri 12-14 atro tonách na ložený kontajner tak ZSSK CARGO jedným vlakom prepraví až 1,000 ton štiepky. Každý plošinový vagón totiž odvezie tri kontajnery. Týždenne sa týmto spôsobom ušetrí jazda takmer 90 kamiónom v každom smere. To je ročná úspora viac takmer 5 000 kamiónov v oboch smeroch z Liptova až po Bratislavu a následne do Rakúska. Životné prostredie sa šetrí o to viac, že ide o využitie drevnej štiepky po tom, čo sa hlavná časť drevnej hmoty už použila na rezivo. Týmto spôsobom dochádza k maximálnemu vyťaženiu a využitiu domácej obnoviteľnej suroviny – dreva.

Foto: Matúš Beňo

Prihláste sa na odber noviniek ! Ozvite sa nám! Newsletter

Kontakty

Opýtajte sa nás

Zaškrtnutím príslušného políčka súhlasím, ako dotknutá osoba, so spracúvaním osobných údajov v zmysle priloženého znenia súhlasu.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

Drieňová 24 820 09 Bratislava
IČO: 35914921 IČ DPH: SK2021920065 OR: Okresný súd Bratislava 1,
Oddiel Sa, vložka č. 3496/B