Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.
Ekocell express–prepravy odsírovacieho vápenca pre CLL

Aktuality

Galéria

Ekocell express–prepravy odsírovacieho vápenca pre CLL

Cementáreň v Lietavskej Lúčke leží len niekoľko kilometrov od krajskej Žiliny. Po viac než storočnej histórii výroby cementu sa dnes orientuje na výrobu mletého vápenca, ktorý sa využíva nielen v poľnohospodárstve, ale aj v energetike.Ťaží sa blízko neďalekej obce Lietavská Svinná a k spracovateľovi, a teda aj k železničnej vlečke, sa dostáva dnes už raritným spôsobom – visutou lanovou dráhou. Primiešavaním tejto horniny do procesu spaľovania hnedého uhlia v tepelnej elektrárni v Novákoch sa vďaka vzniknutej chemickej reakcii znižujú emisie síry vypúšťané do ovzdušia, zamedzujúc tak vzniku kyslých dažďov. Prepravy vápenca sa dlhodobo zhosťuje ZSSK CARGO. Napriek tomu, že vzdialenosť medzi miestom ťažby vápenca a jeho použitím je len 66 km, v ceste stojí Fačkovské sedlo, cez ktoré výstavba železnice nenašla svoju cestu. Trasovanie vlaku je tak o to zaujímavejšie.

Sedemnásť vozňov typu Uacs, ktoré si pre svoj vzhľad vyslúžili prezývku „cibuľové“, sa postupne plnia mletým vápencom na železničnej vlečke spoločnosti CLL, a.s., v Lietavskej Lúčke. Táto fixná zostava vagónov sa tak chystá na svoju pravidelnú cestu na vlaku s označením Pn55721, ktorý si však tiež vyslúžil svoju prezývku – Ekocell expres. Čaká ich viac než stokilometrová cesta cez Žilinu, Vrútky, Hornú Štubňu, Prievidzu a Nováky, kde budú vyložené v tepelnej elektrárni Zemianske Kostoľany. ZSSK CARGO ročne prepraví 78 000 ton pre tohto zákazníka, podstatná časť smeruje práve Ekocell expresom do Zemianskych Kostolian.

Tu bude vápenec primiešaný do spaľovaného hnedého uhlia, ktorého najväčšou nevýhodou oproti iným typom uhlia je vysoký obsah síry. Avšak vďaka prímesi vápenca sa práve emisie sírnych zlúčenín do ovzdušia výrazne znížia. Elektráreň tak bude môcť ekologickejšie vyrábať 266 MW elektriny, čo je asi 6% celkovej vyrobenej elektriny spoločnosťou Slovenské elektrárne a súčasne dodať teplo pre okolité priemyselné podniky a asi 15 000 domácností.

Po dokončení nakládky sa celková váha nákladu vyšplhá na cca 900 ton. Prepraviť také množstvo nerastnej suroviny kamiónmi by znamenalo 36 ciest cez malebné Fačkovské sedlo a regiónu okolia Čičmian, ktorého ornamenty preslávili celé Slovensko. Avšak preprava vápenca pôjde až do svojho cieľa ekologickejšie - po koľajniciach. Približne deväťkrát mesačne vyrážajú vlaky na svoju cestu, ktorou prekonávajú pohoria, ktoré prirodzene rozdeľujú Slovensko od západu na východ.

Od začiatku sa do čela cca 1330 ton ťažkej súpravy postavia tri lokomotívy radu 751, ktorých celkovo 3 300 kW môže za zlého počasia v stúpaniach naprieč Turčianskou kotlinou doplniť ešte ďalšia lokomotíva na postrku. Svoju cestu začínajú na jednokoľajnej trati spájajúcej Žilinu s Rajcom a onedlho sa dostávajú do zriaďovacej stanice v Žiline Tepličke. Po tom, čo dostanú zelenú pre svoju cestu, vyrážajú za svojej charakteristickej zvukovej kulisy motorov na krátky elektrifikovaný úsek medzi Žilinou a Vrútkami. No po sérii tunelov už vo Vrútkach opúšťajú hlavnú železničnú dopravnú tepnu naprieč Slovenskom a stáčajú sa doprava cez Martin do najnáročnejšej časti ich cesty – stúpaniu do Hornej Štubne.

Práve na tomto úseku sa k zadnej časti súpravy za zlých poveternostných podmienok pripája ďalšia lokomotíva, ktorá do stúpania pomôže ďalšími, takmer 1 500 konskými silami. Keďže dodávky vápenca sú stabilné počas celého roka, mohlo by sa zdať, že zdolať toto stúpanie do obce medzi Banskou Bystricou a Prievidzou bude najťažšie v zime. No rušňovodiči sa zhodujú – najväčšou výzvou je jeseň. Padajúce lístie zo stromov na koľajniciach v spojení s dažďom spôsobí, že prechádzajúci vlak rozomelie listy na drobné klzké čiastočky, ktoré zostávajú v póroch na koľajniciach. Oceľ kolesa lokomotívy tak na oceli koľajnice kĺže, čomu zabraňuje len zručnosť operátorov lokomotív ZSSK CARGO, ktorí zo zásobníkov v lokomotíve sypú pod kolesá jemný piesok zvyšujúci priľnavosť, udržujúc vlak v pohybe až do Hornej Štubne.

Táto malá obec na pomedzí Veľkej Fatry a Kremnických vrchov je dôležitým bodom stretnutia vlakov z rôznych smerov. Tu sa stretávajú vlaky od Zvolena, Banskej Bystrice, Prievidze a Martina. Aj Ekocell expres tu musí mať prestávku. Zahriate motory  a lokomotívy sú na chvíľu odpojené z jednej časti súpravy, aby mohli byť zavesené na jej opačný koniec – a nasmerovali sa na správnu trať: smer Prievidza. Takémuto manévru sa hovorí úvrať a po jeho vykonaní ich čaká klesanie na hornú Nitru.

Pre rušňovodiča v čele vlaku je to však rovnako ťažká úloha, pretože cca 1330 ton za ním ho nemilosrdne tlačí gravitáciou nadol a tak musí zručne udržať vlak v správnej rýchlosti brzdením, až kým vlak prejde Prievidzou do priemyselných Novák. Tu sa viac než stokilometrová cesta končí. Lokomotívy, ktoré boli na vlaku od jeho nakládky zatlačia vagóny do železničnej vlečky tepelnej elektrárne a môžu si zaslúžene oddýchnuť.

Vďaka vápencu prepravenému ZSSK CARGO tak do ovzdušia odchádza menej emisií. Doprava po železnici totiž vyprodukuje až 9x menej emisií, než cestná doprava. K tomu sa pri tejto preprave pripočítava aj efekt dopraveného vápenca na emisie z elektrárne.

Pre spiatočnú cestu do Lietavskej Lúčky už putujú „cibuliaky“ prázdne. Keďže sú bez nákladu podstatne ľahšie, tímy ZSSK CARGO k nim pripoja aj ďalšie vozne, ktoré z tejto oblasti smerujú k ostatným klientom. Jedná sa najmä o cisterny plné výrobkov z Nováckych chemických závodov, no častými komoditami sú aj šrot či drevná guľatina ako suroviny k ďalšiemu spracovaniu.

ZSSK CARGO ako jediná spoločnosť na Slovensku ponúka prepravy po železnici už od objemu jedného vagóna. Využitím synergií z presunu ucelených vlakov, zmiešaných vlakov a posledných kilometrov vďaka manipulačným vlakom tak vieme ponúknuť najšetrnejší pozemný spôsob dopravy. Naše obchodné tímy sú pripravené na dopyty, ak hľadáte alternatívu k doteraz využívanej cestnej doprave:

https://www.zscargo.sk/kontakty/zakaznicky-servis

Poznámka:

Pokiaľ sa spýtate fanúšikov železnice na „Ekocell expres“, zistíte, že sa jedná o asi najznámejší a jeden z najfotografovanejších nákladných vlakov na Slovensku. Nielenže prechádza malebnými regiónmi vďaka jeho zaujímavému trasovaniu, no na jeho čele sú pravidelne nasadzované legendárne lokomotívy radov 751 a 752, ktoré sú vďaka svojim beztlmičovým motorom a charakteristickým zvukom vyhľadávané pre zachytenie na videu. Aj za fotografie v tomto príbehu vďačíme Timotejovi Gruchalákovi, ktorý naše stroje zachytil v akcii.

 

Prihláste sa na odber noviniek ! Ozvite sa nám! Newsletter

Kontakty

Opýtajte sa nás

Zaškrtnutím príslušného políčka súhlasím, ako dotknutá osoba, so spracúvaním osobných údajov v zmysle priloženého znenia súhlasu.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

Drieňová 24 820 09 Bratislava
IČO: 35914921 IČ DPH: SK2021920065 OR: Okresný súd Bratislava 1,
Oddiel Sa, vložka č. 3496/B