Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.
Pomáhame udržiavať východ Slovenska v pohybe: Prepravy pohonných hmôt v réžii ZSSK CARGO

Aktuality

Galéria

Pomáhame udržiavať východ Slovenska v pohybe: Prepravy pohonných hmôt v réžii ZSSK CARGO

Dve obce na Slovensku – Stožok neďaleko Zvolena a Kapušany pri Prešove spája viac, než len blízkosť k okresnému mestu. Spájajú ich aj pravidelné ucelené vlaky vedené lokomotívami ZSSK CARGO. Zákazníkom je jediná slovenská rafinéria, Slovnaft. Hoci sídli v hlavnom meste, obce Stožok aj Kapušany sú významnými bodmi na jej distribučnej mape pohonných hmôt, keďže sú dvomi z piatich distribučných skladov dcérskej firmy tejto rafinérie, Zväzu pre skladovanie zásob, a. s.

Terminál Stožok je súčasťou produktovodného systému, ktorým sa zabezpečuje distribúcia motorových palív na Slovensku. Tu však potrubný systém vedúci z bratislavskej rafinérie končí. Pre zásobenie východného Slovenska pohonnými hmotami nastupujú dieselové rušne ZSSK CARGO. Každý deň sa do čela 24 plne ložených vozňov s palivami postaví dvojica dieselových lokomotív. Vlak s označením Pn 51300 prekoná 250 km prevažne neelektrifikovanej trasy prechádzajúc Lučencom, okolím Slovenského Krasu, metropolami východu Košice aj Prešov, aby svoju cestu nakoniec ukončil na vlečke ďalšieho z terminálov v Kapušanoch pri Prešove. Po prečerpaní do autocisterien sa pohonné hmoty rozvážajú ďalej na čerpacie stanice a k iným odberateľom, aby nikomu pri cestách po východe Slovenska nedošlo palivo.

To, aby východ krajiny zostal v pohybe, zabezpečujú rôzne typy rušňov. Do čela nezávislej trakcie sa na prvej časti cesty postavia lokomotívy radu 736, 746 alebo 751/752. Po tom, čo im loženú súpravu pristaví do stanice posunovacia lokomotíva z vlečky Slovnaftu v Stožku sa spriahnuté do dvojíc vydávajú na cestu, obklopené pahorkatinou okolia Detvy. Čaká ich náročná cesta, ktorá sa vinie Podpoľaním, Novohradom a Gemerom. Tento „južný ťah“ je alternatívou k severnej elektrifikovanej trase spájajúcej západ krajiny s východom. Sklonovo najnáročnejší je však samotný začiatok tejto trasy. Obe lokomotívy musia byť po rozbehu zo Stožku v plnom nasadení. Už v neďalekej stanici Kriváň ich čaká 14 kilometrový úsek s priemerným stúpaním 18 promile až do stanice Lovinobaňa. S 1780 tonovým vlakom benzínu a nafty to nie je žiadna ľahká úloha.

Po zostúpaní k Lučencu už môžu na rovinatých úsekoch rušňovodiči rozbehnúť stroje naplno, kým sa im do cesty nepostaví druhá výzva tejto trasy – Slovenský Kras. Pre motoristov je Jablonovské sedlo známejšie skôr pod názvom Soroška. Pre svoje stúpania spôsobuje dopravné problémy najmä v zime a tak je už dlhodobo v pláne vybudovať cestný tunel popod toto sedlo v Národnom parku Slovenský kras. Železnice tento problém nepoznajú už od roku 1955, kedy bol vybudovaný viac než 3 km dlhý Jablonovský tunel, tretí najdlhší na Slovensku. Na jeho druhom konci sa otvárajú rovinaté úseky juhovýchodne od Košíc a zvolenské dieselové lokomotívy čaká posledných 50 km cesty do železničného uzlu v Haniske pri Košiciach.

Napojenie na elektrifikovaný úsek v tejto stanici umožňuje vymeniť motorové lokomotívy za ekologickejšie, elektrické. Lokomotívy radu 131 prezývané „dvojičky“ potiahnu cisternový vlak plný palív nasledujúcich 50 km cez oba najväčšie mestá východného Slovenska.

V Prešove sa do finále tejto „štafety“ opäť postaví motorová trakcia – rušne radu 742 či 752 z miestneho depa. Ich krátka, desaťkilometrová cesta do Kapušian pri Prešove je záverom celej prepravy pred pristavením naložených vozňov k prečerpaniu a následnej distribúcii po cestách k jednej z mnohých čerpacích staníc krajov východného Slovenska

Na spiatočnú cestu sa cisternové vozne radu Zaes a Zas vo vlastníctve ZSSK CARGO vydávajú prázdne. Ich každodenná trasa prekonáva mestské uzly, tunely aj stúpania, aby predĺžila produktovod zo stredu Slovenska železnicou až na východ. ZSSK CARGO tak napomáha udržať východ Slovenska v pohybe.

Ako jediný celosieťový slovenský dopravca dokáže ZSSK CARGO poskytnúť svoje služby nielen formou ucelených vlakov, ale tiež pre skupiny vozňov a jednotlivé vozové zásielky. Sieťou manipulačných a nadväzujúcich priebežných nákladných vlakov ponúka ekologickejšiu alternatívu k cestnej doprave pre ekologickejšiu budúcnosť.

Zistite, aké riešenie môže ZSSK CARGO poskytnúť aj Vám. Tím skúsených obchodných manažérov podľa komodity alebo regiónu navrhne to najoptimálnejšie riešenie Vašej prepravy. Urobia tak po konzultácii nielen s Vami, ale aj s prevádzkovými tímami priamo v staniciach tak, aby nakládka, preprava, aj vykládka prebehla plynulo a k Vašej spokojnosti.

Najbližšieho obchodného manažéra k svojej lokalite alebo segmentu prepráv nájdete na https://www.zscargo.sk/kontakty/obchodni-manazeri.

Foto © Nikolaj Šeršeň

Prihláste sa na odber noviniek ! Ozvite sa nám! Newsletter

Kontakty

Opýtajte sa nás

Zaškrtnutím príslušného políčka súhlasím, ako dotknutá osoba, so spracúvaním osobných údajov v zmysle priloženého znenia súhlasu.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

Drieňová 24 820 09 Bratislava
IČO: 35914921 IČ DPH: SK2021920065 OR: Okresný súd Bratislava 1,
Oddiel Sa, vložka č. 3496/B