Aktuality
Štyridsaťročná jubilantka v čele mimoriadneho vlaku
Dvojičkám alebo rušňom radu 131 takmer nikto inak nepovie ako spišské. Spišské preto, lebo práve v rušňovom depe Spišská Nová Ves začala ich púť na Slovensku. Martin Tomko bol v depe pod Tatrami prednostom v 80-tych rokoch. A práve jeho zapríčinením a vďaka jeho zainteresovanosti sú rušne na Slovensku a práve na Spiši. Ten je ich domovom už 40 rokov. Päťdesiat týchto jedinečných zdvojených rušňov vozí rôzny náklad, i keď začínali predovšetkým s rudou. A tá nemohla chýbať ani pri krste knihy s názvom Elektrické lokomotívy řady E 479.1 od autora Martina Žabku. Rudnými peletkami tak uviedol práve Martin Tomko túto zaujímavú knihu o našich jubilantkách do života.
Slávnostný akt za prítomnosti šiestich prednostov, ktorí za 40 rokov v depe pôsobili, bol spojený aj s výstavou hnacích koľajových vozidiel. Od historických až po tie najnovšie, ktoré má ZSSK CARGO vo svojej flotile. Nechýbal ani vozeň Habbillns, ktorý slúži na reprezentačné účely firmy a na pôde ktorého sa slávnostný deň začal. Tento veľkokapacitný vozeň prepravuje predovšetkým náklad citlivý na poveternostné vplyvy. A počas upršanej soboty poskytol priestor všetkým, ktorí sa pred dažďom schovávali. Po úvodnom ceremoniáli a krste však už slúžil predovšetkým deťom, ktorí si vo vozni mohli namaľovať svoj vláčik alebo sa odfotografovať, či si iba tak oddýchnuť.
Nielen hostia, ale najmä železniční nadšenci sa však najviac tešili na prezentačnú jazdu na trati Spišská Nová Ves – Východná. Dvojička v pôvodnom retro nátere bola v čele vlaku, ktorý tentoraz neviezol náklad, ale ľudí. A nielen po trati, ale aj v cieľovej stanici Východná bol v hľadáčiku desiatok fotografov.
A prestalo aj pršať, aby si naša retro dvojička svoju slávu užila naplno. – Sme radi, že sa aj napriek prísnym epidemiologickým opatreniam podarilo akciu zorganizovať. Aj keď pôvodný termín bol v apríli a vo väčšom rozsahu, aj táto septembrová sobota je pre mnohých výnimočná, - skonštatoval František Svetkovský, bývalý riaditeľ sekcie riadenia prevádzky a trakcie, ktorý bol jedným z organizátorov. A keďže patril aj do skupiny prednostov spišskonovoveského depa a na dvojičkách aj ako rušňovodič jazdil, tak niet divu, že na všetky otázky ohľadom mašiniek odpovedal prítomným bez váhania. V závere dodal, že je veľmi rád, že sa podarilo všetkých prednostov depa za 40 ročné pôsobenie zorganizovať, aby sa v Spišskej a na jubilejnej jazde mohli stretnúť. So smútkom v hlase už iba dodal, že žiaľ jeden z prednostov chýba a to Miroslav Štrpko, ktorý v roku 2010 tragicky zahynul pri železničnom nešťastí.
Sobota, 25. septembra, patrila predovšetkým jubilantke v retro nátere ale aj ďalším ešte 49 rušňom radu 131, ktoré sú v prevádzke.
A že sú zdvojené rušne radu 131 pre firmu aj po 40 rokoch nepostrádateľnými silákmi a stále v dobrej kondícií, vďačia svojim prevádzkovateľom a zamestnancom z dielní, ktorí sa o ich bezproblémovú prevádzku starajú.
Veľa šťastných kilometrov aj naďalej!