Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.
Ako vzniká retro - premena HDV 125 na E469

Aktuality

Ako vzniká retro - premena HDV 125 na E469

Začiatkom októbra z rušňového depa v Haniske pri Košiciach vyrazila na naše trate širokého rozchodu novozrekonštruovaná dvojička v pôvodnom retro dizajne z roku 1975. Ako jej rekonštrukcia prebiehala sa Vám pokúsime sprostredkovať v našom fotopríbehu.

Pôvodné HDV 125 818/17 prišlo do RD v Haniske ako súčasť prepravného konvoja z rušňového depa v Spišskej novej Vsi, kde sa na rušni urobil novy náter.

Keďže sa jedná o rušeň širokého rozchodu (1 520 mm), pri preprave do a z RD SNV sa musel previazať na podvozok normálneho rozchodu (1 435 mm). Širokorozchodný podvozok ju sprevádzal naložený na vagóne ako súčasť konvoja.

Na širokorozchodnom podvozku sa urobili opravy a získal nový retro náter. V prevodovke, ktorá je súčasťou podvozku, sa vymenil olej a do podvozku sa domontovali nové trakčné motory. Po ich osadení sa podvozok previazal pod retro lokomotívu.

Na rušni sme urobili "farebnú" výnimku aj pri zberačoch: kým ostatné rušne radu 125.8 majú zberače v žltom nátere, pri rušni E469 5017/5018 sa urobilo všetko do detailu tak, aby vznikol unikát. Zberače boli kompletne renovované za použitia nových komponentov a dostali pôvodný oranžový náter.

Na zrekonštruovaný rušeň boli osadené nové tabuľky: pôvodná 125 817/818 sa zmenila na E469 5017/5018.

Nové retro vyrazilo na trať, aby ďalej slúžilo svojmu pôvodnému účelu a súčasne potešilo všetkých fanúšikov histórie železníc a fotografov.


Pár faktov na záver: Rušeň radu 125.8 je dvojdielny elektrický rušeň na jednosmerný prúd špeciálne navrhnutý pre ťažké nákladné vlaky na širokorozchodnej trati medzi Haniskou pri Košiciach a Užhorodom. Vyrobil ich podnik Škoda Plzeň ako jednorázovú sériu v roku 1975. V rámci elektrifikácie širokorozchodnej trate boli určené pre depo v Haniske. Pri ich dodaní na jar 1976 však elektrifikácia trate nebola ešte dokončená, preto sa nové rušňe zajazďovali na území ZSSR: na trati Čop – Užhorod. Až od februára 1978 sa začala jazda na pôvodne plánovanej trati. Ich max. povolená rýchlosť je 90 km/h, no reálne, vzhľadom na podmienky ŠRT jazdia rýchlosťou cca 60 km/h. Hmotnosť rušňa je 85 ton, dĺžka rušňa cez automatické spriahadlá - 17,19 m.

Za informácie a fotografie z priebehu opráv ďakujeme nášmu kolegovi Viktorovi Matulovi z RD v Haniske pri Košiciach.

 

Galéria

Prihláste sa na odber noviniek ! Ozvite sa nám! Newsletter

Kontakty

Opýtajte sa nás

Zaškrtnutím príslušného políčka súhlasím, ako dotknutá osoba, so spracúvaním osobných údajov v zmysle priloženého znenia súhlasu.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

Tomášikova 28B 821 01 Bratislava
IČO: 35914921 IČ DPH: SK2021920065 OR: Okresný súd Bratislava 1,
Oddiel Sa, vložka č. 3496/B