Raz za dva roky sa v nemeckom Mníchove koná odborná výstava, ktorá združuje firmy z oblasti dopravy a logistiky na jednom mieste. ZSSK CARGO tam preto nemohlo chýbať.
Výstava Transport Logistic 2025 v Mníchove prekonala všetky doterajšie rekordy. Uskutočnila sa od 2. do 5. júna 2025 a otvoril ju nový nemecký spolkový minister dopravy Patrick Schnieder.
Zúčastnilo sa jej 2 722 vystavovateľov zo 73 krajín a prilákala viac ako 77 000 návštevníkov zo 130 krajín a regiónov. Výstavná plocha dosiahla 150 000 m², čo potvrdilo, že ide o najväčší veľtrh svojho druhu na svete. Podiel zahraničných vystavovateľov dosiahol 65 %, čo ďalej podčiarklo globálny význam podujatia.
Kľúčové témy výstavy zahŕňali digitalizáciu, udržateľnosť, umelú inteligenciu, kybernetickú bezpečnosť a alternatívne pohony.
Výstava poskytla priestor na obchodné stretnutia a potvrdila sa ako dôležitá platforma pre prepojenie železničnej, cestnej, leteckej a námornej dopravy v rámci globálnych dodávateľských reťazcov.
ZSSK CARGO na výstave Transport Logistic 2025
Na najväčšej európskej výstave o doprave a logistike nechýbala ani Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. Stánok ZSSK CARGO vytvoril priestor na stretnutia s firmami z celej Európy. To je kľúčové pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy, keďže fungovanie výlučne na národnej úrovni už dnes v tejto oblasti nie je možné. Väčšina prepráv je cezhraničná a tak, ako sa prepája Európa a jej trh, sa prepájajú aj pôvodne národné železničné siete.
ZSSK CARGO pôsobí na tomto trhu formou partnerstiev a výstavy ako Transport Logistic umožňujú počas štyroch dní viesť intenzívne rokovania, ktoré sa následne menia na konkrétne obchodné prípady a prepravy v nasledujúcich rokoch.
S kým sa ZSSK CARGO stretlo? Príkladom je rokovanie so zástupcami prístavu v talianskom Terste, ktorá má veľký potenciál rozvoja v prepravách smerom do strednej Európy. Stretnutia sa uskutočnili aj s dlhoročnými partnermi – napríklad so spoločnosťami Rail Cargo Hungaria či francúzskou spoločnosťou Hexafret.
Zaujímavosti zo sveta koľajových vozidiel na Transport Logistic 2025
Jedna z najzaujímavejších častí výstavy sa odohráva na vonkajších plochách, kde výrobcovia a prevádzkovatelia predstavujú svoje koľajové vozidlá. Rušne a vozne, ktoré tu dnes prezentujú, budú už zajtra jazdiť na európskych tratiach. Aj preto sa oplatí im venovať pozornosť.
Siemens Mobility: Vectron AC s batériovým modulom a Smart Asset Suite
Siemens Mobility predstavil Vectron AC s integrovaným batériovým modulom, ktorý umožňuje jazdu na krátkych úsekoch bez trakčného vedenia. To je ideálne pre posunovanie a prepravu na poslednej míli. Podobné riešenia boli dostupné aj doteraz, ale pohon zabezpečoval dieselový motor, nie batéria.
Zástupcovia Siemensu tiež potvrdili, že čoskoro predstaví aj duálny Vectron, ktorý kombinuje elektrický a dieselový pohon rovnocenne, v prevedení na napätie 25 kV 50 Hz, čo by umožnilo jeho využitie aj na tratiach v južnej časti Slovenska.
Siemens zároveň uviedol Smart Asset Suite – digitálnu platformu postavenú na Railigent X, ktorá umožňuje monitorovanie a optimalizáciu výkonu a dostupnosti lokomotív, podporuje prediktívnu údržbu a efektívnejšie riadenie flotily. Platforma umožňuje napríklad diaľkové štartovanie, vyhrievanie alebo chladenie rušňa cez aplikáciu.
Stadler: Nový koncept rušňov EURO DuFour
Stadler predstavil v svetovej premiére svoju najvýkonnejšiu štvornápravovú elektrickú lokomotívu EURO DuFour s výkonom 7 MW. Lokomotíva je dostupná v elektrickej, hybridnej dieselovej a hybridnej batériovej verzii. S hmotnosťou od 80 ton je kompatibilná s digitálnym automatickým spájacím systémom (DAC) a komunikačným systémom FRMCS.
Ermewa: Automatizovaný nákladný vagón
Ermewa predstavila plne automatizovaný nákladný vagón pre paletovaný tovar. Vagón je vybavený automatizovanou posuvnou plachtou, ktorá zjednodušuje nakladanie a vykladanie, znižuje prestoje a zvyšuje efektivitu. Súčasťou digitálnych inovácií je aj mobilná aplikácia, cez ktorú je možné sledovať polohu vagóna a na diaľku ovládať posuv plachty.
Ďalšie inovácie: Greenbrier, Rail Release
Greenbrier predstavil nový otvorený nákladný vozeň s dĺžkou 11 metrov, optimalizovaný na prepravu sypkých materiálov. Rail Release a Raillogix predstavili intermodálny systém pre chladenú prepravu tovaru. Chladiace jednotky napája generátor poháňaný pohybom náprav vozňa, čím sa eliminuje potreba samostatných dieselových agregátov.
Nové prepravy: batériové články v nákladných vozňoch
Ako sa mení portfólio automobiliek, mení sa aj dopyt po železničnej preprave. Švajčiarsky prenajímateľ vagónov Transwaggon predstavil úpravu vozňa Habbiins na prepravu batériových článkov – nových aj použitých určených na recykláciu. Ide o komoditu s vysokou hmotnosťou, pri ktorej železnica umožňuje prepraviť podstatne väčší objem tovaru ako cestná doprava.
Tatravagónka: Intermodálne inovácie
Tatravagónka predstavila riešenie umožňujúce nakladanie návesov pomocou reachstackera do kapsového vozňa typu Sdggmrss. Novinkou je integrovaný kôš, na ktorý stačí s návesom jednoducho vojsť, pričom celý systém je kompatibilný s akýmkoľvek typom návesu.
Najväčšou inováciou Tatravagónky však bol nový dvojčlánkový intermodálny vozeň typu Sggrrs s nadstavbou Scrapbox, určenou na prepravu šrotu. Tento vozeň je určený na podporu recyklácie kovov, pričom jeho kapacita je až 146 m³ (73 m³ na článok). Výhodou je možnosť demontáže nadstavby pomocou portálového žeriava alebo reachstackera a jej nahradenie iným typom, napríklad Grainbox-om na prepravu obilnín. Takýmto spôsobom je možné flexibilne využívať vozne počas celého roka bez zbytočných prestojov.
Inovácie predstavené na veľtrhu Transport Logistic 2025 potvrdzujú orientáciu železničného sektora na udržateľnosť, digitalizáciu a zvyšovanie efektivity. Zostáva dúfať, že sa ich podarí čo najskôr uviesť do praxe a že prispejú k ďalšej transformácii logistiky v Európe.