Raz za dva roky sa v nemeckom Mníchove koná odborná výstava, ktorá združuje firmy z oblasti dopravy a logistiky na jednom mieste. ZSSK CARGO tam preto nemohlo chýbať.
Výstava Transport Logistic 2025 v Mníchove prekonala všetky doterajšie rekordy. Uskutočnila sa od 2. do 5. júna 2025 a otvoril ju nový nemecký spolkový minister dopravy Patrick Schnieder.
Zúčastnilo sa jej 2 722 vystavovateľov zo 73 krajín a prilákala viac ako 77 000 návštevníkov zo 130 krajín a regiónov. Výstavná plocha dosiahla 150 000 m², čo potvrdilo, že ide o najväčší veľtrh svojho druhu na svete. Podiel zahraničných vystavovateľov dosiahol 65 %, čo ďalej podčiarklo globálny význam podujatia.
Kľúčové témy výstavy zahŕňali digitalizáciu, udržateľnosť, umelú inteligenciu, kybernetickú bezpečnosť a alternatívne pohony.
Výstava poskytla priestor na obchodné stretnutia a potvrdila sa ako dôležitá platforma pre prepojenie železničnej, cestnej, leteckej a námornej dopravy v rámci globálnych dodávateľských reťazcov.
Na najväčšej európskej výstave o doprave a logistike nechýbala ani Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. Stánok ZSSK CARGO vytvoril priestor na stretnutia s firmami z celej Európy. To je kľúčové pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy, keďže fungovanie výlučne na národnej úrovni už dnes v tejto oblasti nie je možné. Väčšina prepráv je cezhraničná a tak, ako sa prepája Európa a jej trh, sa prepájajú aj pôvodne národné železničné siete.
ZSSK CARGO pôsobí na tomto trhu formou partnerstiev a výstavy ako Transport Logistic umožňujú počas štyroch dní viesť intenzívne rokovania, ktoré sa následne menia na konkrétne obchodné prípady a prepravy v nasledujúcich rokoch.
S kým sa ZSSK CARGO stretlo? Príkladom je rokovanie so zástupcami prístavu v talianskom Terste, ktorá má veľký potenciál rozvoja v prepravách smerom do strednej Európy. Stretnutia sa uskutočnili aj s dlhoročnými partnermi – napríklad so spoločnosťami Rail Cargo Hungaria či francúzskou spoločnosťou Hexafret.
Jedna z najzaujímavejších častí výstavy sa odohráva na vonkajších plochách, kde výrobcovia a prevádzkovatelia predstavujú svoje koľajové vozidlá. Rušne a vozne, ktoré tu dnes prezentujú, budú už zajtra jazdiť na európskych tratiach. Aj preto sa oplatí im venovať pozornosť.
Siemens Mobility predstavil Vectron AC s integrovaným batériovým modulom, ktorý umožňuje jazdu na krátkych úsekoch bez trakčného vedenia. To je ideálne pre posunovanie a prepravu na poslednej míli. Podobné riešenia boli dostupné aj doteraz, ale pohon zabezpečoval dieselový motor, nie batéria.
Zástupcovia Siemensu tiež potvrdili, že čoskoro predstaví aj duálny Vectron, ktorý kombinuje elektrický a dieselový pohon rovnocenne, v prevedení na napätie 25 kV 50 Hz, čo by umožnilo jeho využitie aj na tratiach v južnej časti Slovenska.
Siemens zároveň uviedol Smart Asset Suite – digitálnu platformu postavenú na Railigent X, ktorá umožňuje monitorovanie a optimalizáciu výkonu a dostupnosti lokomotív, podporuje prediktívnu údržbu a efektívnejšie riadenie flotily. Platforma umožňuje napríklad diaľkové štartovanie, vyhrievanie alebo chladenie rušňa cez aplikáciu.
Stadler predstavil v svetovej premiére svoju najvýkonnejšiu štvornápravovú elektrickú lokomotívu EURO DuFour s výkonom 7 MW. Lokomotíva je dostupná v elektrickej, hybridnej dieselovej a hybridnej batériovej verzii. S hmotnosťou od 80 ton je kompatibilná s digitálnym automatickým spájacím systémom (DAC) a komunikačným systémom FRMCS.
Ermewa predstavila plne automatizovaný nákladný vagón pre paletovaný tovar. Vagón je vybavený automatizovanou posuvnou plachtou, ktorá zjednodušuje nakladanie a vykladanie, znižuje prestoje a zvyšuje efektivitu. Súčasťou digitálnych inovácií je aj mobilná aplikácia, cez ktorú je možné sledovať polohu vagóna a na diaľku ovládať posuv plachty.
Greenbrier predstavil nový otvorený nákladný vozeň s dĺžkou 11 metrov, optimalizovaný na prepravu sypkých materiálov. Rail Release a Raillogix predstavili intermodálny systém pre chladenú prepravu tovaru. Chladiace jednotky napája generátor poháňaný pohybom náprav vozňa, čím sa eliminuje potreba samostatných dieselových agregátov.
Ako sa mení portfólio automobiliek, mení sa aj dopyt po železničnej preprave. Švajčiarsky prenajímateľ vagónov Transwaggon predstavil úpravu vozňa Habbiins na prepravu batériových článkov – nových aj použitých určených na recykláciu. Ide o komoditu s vysokou hmotnosťou, pri ktorej železnica umožňuje prepraviť podstatne väčší objem tovaru ako cestná doprava.
Tatravagónka predstavila riešenie umožňujúce nakladanie návesov pomocou reachstackera do kapsového vozňa typu Sdggmrss. Novinkou je integrovaný kôš, na ktorý stačí s návesom jednoducho vojsť, pričom celý systém je kompatibilný s akýmkoľvek typom návesu.
Najväčšou inováciou Tatravagónky však bol nový dvojčlánkový intermodálny vozeň typu Sggrrs s nadstavbou Scrapbox, určenou na prepravu šrotu. Tento vozeň je určený na podporu recyklácie kovov, pričom jeho kapacita je až 146 m³ (73 m³ na článok). Výhodou je možnosť demontáže nadstavby pomocou portálového žeriava alebo reachstackera a jej nahradenie iným typom, napríklad Grainbox-om na prepravu obilnín. Takýmto spôsobom je možné flexibilne využívať vozne počas celého roka bez zbytočných prestojov.
Inovácie predstavené na veľtrhu Transport Logistic 2025 potvrdzujú orientáciu železničného sektora na udržateľnosť, digitalizáciu a zvyšovanie efektivity. Zostáva dúfať, že sa ich podarí čo najskôr uviesť do praxe a že prispejú k ďalšej transformácii logistiky v Európe.