Slovensko má veľký potenciál presunúť významné objemy stavebných hromadných substrátov na železnicu.
Ak si začnete všímať typy nákladných vozidiel na slovenských cestách, prekvapí vás, koľko z nich prepravuje stavebné hmoty, najmä štrky a piesky. Na Slovensku prebieha výstavba diaľnic, mostov a tunelov, modernizácia železníc. Množstvo betonárok denne spotrebuje stovky kamiónov štrkopieskov. No ekologicky, po železnici, jazdí len zlomok z tisícov prevážaných ton.
Prepravy tejto komodity po trati sú pritom v Európe bežné, pričom v krajinách, kde predtým dominovali prepravy uhlia – ako je Veľká Británia, či Poľsko – nahrádzajú uhlie práve prepravy stavebných hmôt, pričom sa využívajú rovnaké typy vozňov, ako sa zvykli používať na uhlie. Slovensko má podobný potenciál a prvé inovatívne zmýšľajúce spoločnosti už začali voziť stavebné hmoty po Slovensku ekologicky, po koľajniciach.
Pozitívne príklady z praxe ZSSK CARGO
Jednou z prvých lastovičiek bola preprava štrkov nakladaných v Sládkovičove a Senci po železnici do Ružomberka, kde si zákazník zabezpečil už len posledné kilometre dovozu kamiónmi do betonárky po vykládke na všeobecnej vykládkovej a nakládkovej koľaji (VNVK) v Ružomberku.
Druhým príkladom sú prepravy cementu - ako napríklad železničná vozba z Horného Sŕnia do stanice Stožok pri Zvolene, kde sa cement na výstavbu rýchlostnej cesty R2 prekladal do nákladných áut dovážajúcich stavebný materiál k spracovaniu pri stavenisku.
Obe tieto prepravy boli do 250 kilometrov, no ich pozitívne dopady sú mnohonásobne vyššie, pretože:
Nové prepravy kameniva a štrkopieskov z Gemera
Kedysi slávna ťažba rúd na Gemeri je už dávnou minulosťou, no dodnes tento región čerpá zo svojich bohatých prírodných zdrojov. O vozbách vápencového kameniva na vzdialenosť len 40 km železnicou sme už písali. Na konci jari 2025 sa však k nim pridali nové vozby v projekte, ktorý stál síce nemalé úsilie, no dokazuje, že zmeniť prepravné toky z cesty na železnicu je možné.
Takmer rok a pol prípravných prác, intenzívna spolupráca so správcom slovenskej železničnej infraštruktúry ŽSR a ústretovosť zákazníka priniesli svoje ovocie. Ten premýšľa nadčasovo a trpezlivo si ide za svojim cieľom – neškodiť slovenským cestám a neohrozovať ľudí na cestách aj na zložitom dopravnom úseku okolo Sorošky. Namiesto toho sa rozhodol voziť najekologickejším spôsobom, železnicou.
Zákazník je dlhodobým klientom ZSSK CARGO, pričom nakladá dolomit v stanici Turňa nad Bodvou na nakládkovej koľaji, kde mu v stabilne nastavených prepravách ZSSK CARGO pristavovalo skupiny 13 vozňov z manipulačných vlakov, ktoré prechádzajú Gemerom.
Po tom, čo vyjadril úmysel navýšiť tieto prepravy na ucelené vlaky, dali sa do pohybu mnohé procesy. „Spoločne s klientom sme identifikovali možnosť využitia koľaje na opačnej strane železničnej stanice Turňa nad Bodvou, oproti staničnej budove. Zákazník si upravil okolie koľaje, aby bolo vhodné na nakládku a so ŽSR sme pracovali na všetkých technicko-administratívnych úkonoch, ktoré boli potrebné k tomu, aby táto, inak nevyužívaná koľaj, dostala nový život. Všetko sa po neľahkom období podarilo a prvý ucelený vlak bol vytvorený,“ hovorí Renáta Ihnátová, obchodná manažérka pre región Košice v ZSSK CARGO.
Na novo sprevádzkovanej koľaji je možné pristaviť až 35 vozňov. Prvé prepravy sa začínali s 15 vozňami, no postupne je cieľom nakladať čo najdlhšie vlaky. „Radi by sme naplnili plný potenciál nakládky, ktorý bol definovaný na 5 000 ton mesačne,“ hovorí R. Ihnátová.
Odberatelia sú pritom rôzni – od regionálnych na Slovensku, až po medzinárodných. Vojnový konflikt na Ukrajine síce pozastavil potenciál vozby dolomitického kameňa na Ukrajinu. No všetci dúfajú v čo najskoršie ukončenie konfliktu, čo otvorí priestor novým prepravám a stavebné materiály budú pri obnove vojnou zničenej infraštruktúry veľmi potrebné. Zatiaľ však medzinárodné prepravy smerujú do Maďarska. Materiál z tunajšieho lomu sa zmiešava s troskou, ktorej úložisko tak nachádza nové uplatnenie v cirkulárnej ekonomike. Takáto zmes sa nakladá do vozňov Eas od ZSSK CARGO a putuje do maďarského mesta Vác na spracovanie v miestnej cementárni.
„Elektrifikácia trate do Moldavy nad Bodvou a s ňou súvisiace výluky nám síce spomalili plánovaný nábeh prepráv, no nakoniec sa veľké úsilie a zapojenie ľudí vyplatilo. Na železnicu sme tak dostali nové prepravy a na cestách tak ročne neuvidíme viac ako 2 500 kamiónov,“ konštatuje R. Ihnátová a dodáva: „Veľká vďaka patrí našim partnerom zo ŽSR a taktiež nášmu zákazníkovi, ktorý veril a zostal verný myšlienke, že prepravy po železnici sú tie správne a pre dobro veci je nutné spoločne prekonať prekážky. Na Slovensku potrebujeme takéto vzory, takýchto ľudí, aby sme ukázali, čo všetko je možné. Hoci okolnosti a administratíva nemusia byť takýmto zámerom naklonené, tu je dôkaz, že správni ľudia prekonajú aj takúto situáciu.“
Potenciál prepráv štrkopieskov a kameniva železnicou na Slovensku – u dodávateľov...
Slovensko disponuje veľkým potenciálom pre rozvoj prepráv drveného kameniva a štrkopieskov. Mnohé kameňolomy majú k dispozícii železničnú vlečku, no preferujú prepravu kamiónmi. A to častokrát znamená 60-70 ťažko naložených kamiónov, ktoré prechádzajú obcou. A aj keď prisľúbia novú cestu obci za zničený asfalt, pre občanov to nič nemení na prašnosti, hluku a nebezpečenstve pre miestnych obyvateľov priľahlých obcí.
Napríklad kameňolom pri Ruskove, neďaleko Košíc. Materská firma tohto kameňolomu v rakúskom Saalfeldene aktívne vozí železnicou využívajúc tamojšiu vlečku, no na Slovensku, napriek tomu, že je v Ruskove možnosť voziť po železnici, vozí výhradne kamiónmi. A takéto lomy a príklady nájdeme po celom Slovensku.
Dostupnosť nakladacích aj vykladacích miest na Slovensku zabezpečujú aj tzv. VNVK – vykládkové a nakládkové koľaje, kde sa zvyčajne nakladá už len drevo či šrot, no môžu, po vzore Poľska či príkladu z Ružomberka, výborne slúžiť aj pre štrkopiesky.
Ak lom neleží priamo pri trati, stačí, aby nákladné autá zvážali, podobne ako v Turni nad Bodvou, náklady z lomu do stanice, kde sa naloží na vagóny a najdlhší úsek cesty sa odvezú štrky a piesky železnicou. Tak sa napríklad vozí aj kamenivo pre rekonštrukciu železničného uzlu v Žiline z nakládkovej koľaje v Kráľovej Lehote na Liptove.
...aj odberateľov
Zvýšenie prepráv je možné vytvoriť aj dopytom na strane odberateľov. Mnoho betonárok a výrobcov prefabrikátov má dnes už nepoužívané vlečkové koľaje (Sučany, Liptovská Teplá,...). Ideálnym spojením je naloženie a vyloženie na železničnej vlečke, čím si firmy môžu rozšíriť svoje portfólio dodávateľov kameniva.
ZSSK CARGO pritom zabezpečí prísun vozňov, obsluhu vlečky a prepravy ucelených vlakov, ich rozdeľovanie a dodávky podľa kapacity vlečky či prísun skupín vozňov a jednotlivých zásielok. Tie sú súčasťou siete manipulačných a zmiešaných nákladných vlakov, ktoré denne križujú Slovensko a majú dnes kapacitu prepraviť ešte viac vozňov.
A ako svedčí príklad z Ružomberka, aj novo vzniknuté betonárky a dodávatelia štrkov a pieskov bez vlečkového pripojenia môžu na Slovensku ťažiť z hustej siete VNVK, ktorou v krajine stále disponujeme.
V čom prepravovať štrky a piesky na železnici
Pri možnosti vykládky samospádom, alebo pri použití na železničné násypy, sú najvhodnejšie vozne ZSSK CARGO typu Faccs, kde sa o vykládku postará gravitácia. Pre ostatné vozby sú k dispozícii vozne type E: Es, Eas, Eanos, či Eamos.
Po tom, čo poklesli prepravy uhlia a železnej rudy disponuje ZSSK CARGO dostatkom tohto typu vozňov, dnes využívaných na prepravy dreva či šrotu, no sú ideálne práve aj na vozby štrkopieskov.
5 dôvodov, prečo voziť štrkopiesky na Slovensku železnicou
Slovensko má veľký potenciál na prepravu štrkopieskov po železnici. Prečo? Tu je zhrnutie tých najdôležitejších argumentov:
Čo robiť, ak chcete prepravovať štrkopiesky železnicou
Štrkopiesky spadajú do komoditnej skupiny stavebniny, ktoré má na starosti obchodný manažér Jozef Cenký so svojim tímom. Neváhajte ho kontaktovať v prípade, že hľadáte spôsob, ako stavebné hmoty prepravovať s ohľadom na prírodu:
Môžete tiež kontaktovať niektorého z troch regionálnych manažérov pre západ, stred, alebo východ Slovenska. Kontakty nájdete na stránke https://zscargo.sk/kontakty/obchodni-manazeri.