Nové prepravy štrkopieskov na železnici

Nové prepravy štrkopieskov na železnici

Slovensko má veľký potenciál presunúť významné objemy stavebných hromadných substrátov na železnicu.

Ak si začnete všímať typy nákladných vozidiel na slovenských cestách, prekvapí vás, koľko z nich prepravuje stavebné hmoty, najmä štrky a piesky. Na Slovensku prebieha výstavba diaľnic, mostov a tunelov, modernizácia železníc. Množstvo betonárok denne spotrebuje stovky kamiónov štrkopieskov. No ekologicky, po železnici, jazdí len zlomok z tisícov prevážaných ton.

Prepravy tejto komodity po trati sú pritom v Európe bežné, pričom v krajinách, kde predtým dominovali prepravy uhlia – ako je Veľká Británia, či Poľsko – nahrádzajú uhlie práve prepravy stavebných hmôt, pričom sa využívajú rovnaké typy vozňov, ako sa zvykli používať na uhlie. Slovensko má podobný potenciál a prvé inovatívne zmýšľajúce spoločnosti už začali voziť stavebné hmoty po Slovensku ekologicky, po koľajniciach.

Pozitívne príklady z praxe ZSSK CARGO

Jednou z prvých lastovičiek bola preprava štrkov nakladaných v Sládkovičove a Senci po železnici do Ružomberka, kde si zákazník zabezpečil už len posledné kilometre dovozu kamiónmi do betonárky po vykládke na všeobecnej vykládkovej a nakládkovej koľaji (VNVK) v Ružomberku.

Druhým príkladom sú prepravy cementu - ako napríklad železničná vozba z Horného Sŕnia do stanice Stožok pri Zvolene, kde sa cement na výstavbu rýchlostnej cesty R2 prekladal do nákladných áut dovážajúcich stavebný materiál k spracovaniu pri stavenisku.

Obe tieto prepravy boli do 250 kilometrov, no ich pozitívne dopady sú mnohonásobne vyššie, pretože:

  • na cestách je o stovky kamiónov križujúcich Slovensko menej;
  • nákladné autá so stavebnými hmotami sú často preťažované, čo ničí slovenské cesty;
  • kamióny so štrkmi či cementom zvyšujú prašnosť a hluk;
  • menej kamiónov = menej rizika nehodovosti, pri ktorej slabší, teda osobné auto či cyklista alebo chodec, vždy prehrávajú.

Nové prepravy kameniva a štrkopieskov z Gemera

Kedysi slávna ťažba rúd na Gemeri je už dávnou minulosťou, no dodnes tento región čerpá zo svojich bohatých prírodných zdrojov. O vozbách vápencového kameniva na vzdialenosť len 40 km železnicou sme už písali. Na konci jari 2025 sa však k nim pridali nové vozby v projekte, ktorý stál síce nemalé úsilie, no dokazuje, že zmeniť prepravné toky z cesty na železnicu je možné.

Takmer rok a pol prípravných prác, intenzívna spolupráca so správcom slovenskej železničnej infraštruktúry ŽSR a ústretovosť zákazníka priniesli svoje ovocie. Ten premýšľa nadčasovo a trpezlivo si ide za svojim cieľom – neškodiť slovenským cestám a neohrozovať ľudí na cestách aj na zložitom dopravnom úseku okolo Sorošky. Namiesto toho sa rozhodol voziť najekologickejším spôsobom, železnicou.

Zákazník je dlhodobým klientom ZSSK CARGO, pričom nakladá dolomit v stanici Turňa nad Bodvou na nakládkovej koľaji, kde mu v stabilne nastavených prepravách ZSSK CARGO pristavovalo skupiny 13 vozňov z manipulačných vlakov, ktoré prechádzajú Gemerom.

Po tom, čo vyjadril úmysel navýšiť tieto prepravy na ucelené vlaky, dali sa do pohybu mnohé procesy. „Spoločne s klientom sme identifikovali možnosť využitia koľaje na opačnej strane železničnej stanice Turňa nad Bodvou, oproti staničnej budove. Zákazník si upravil okolie koľaje, aby bolo vhodné na nakládku a so ŽSR sme pracovali na všetkých technicko-administratívnych úkonoch, ktoré boli potrebné k tomu, aby táto, inak nevyužívaná koľaj, dostala nový život. Všetko sa po neľahkom období podarilo a prvý ucelený vlak bol vytvorený,“ hovorí Renáta Ihnátová, obchodná manažérka pre región Košice v ZSSK CARGO.

Na novo sprevádzkovanej koľaji je možné pristaviť až 35 vozňov. Prvé prepravy sa začínali s 15 vozňami, no postupne je cieľom nakladať čo najdlhšie vlaky. „Radi by sme naplnili plný potenciál nakládky, ktorý bol definovaný na 5 000 ton mesačne,“ hovorí R. Ihnátová.

Odberatelia sú pritom rôzni – od regionálnych na Slovensku, až po medzinárodných. Vojnový konflikt na Ukrajine síce pozastavil potenciál vozby dolomitického kameňa na Ukrajinu. No všetci dúfajú v čo najskoršie ukončenie konfliktu, čo otvorí priestor novým prepravám a stavebné materiály budú pri obnove vojnou zničenej infraštruktúry veľmi potrebné. Zatiaľ však medzinárodné prepravy smerujú do Maďarska. Materiál z tunajšieho lomu sa zmiešava s troskou, ktorej úložisko tak nachádza nové uplatnenie v cirkulárnej ekonomike. Takáto zmes sa nakladá do vozňov Eas od ZSSK CARGO a putuje do maďarského mesta Vác na spracovanie v miestnej cementárni.  

„Elektrifikácia trate do Moldavy nad Bodvou a s ňou súvisiace výluky nám síce spomalili plánovaný nábeh prepráv, no nakoniec sa veľké úsilie a zapojenie ľudí vyplatilo. Na železnicu sme tak dostali nové prepravy a na cestách tak ročne neuvidíme viac ako 2 500 kamiónov,“ konštatuje R. Ihnátová a dodáva: „Veľká vďaka patrí našim partnerom zo ŽSR a taktiež nášmu zákazníkovi, ktorý veril a zostal verný myšlienke, že prepravy po železnici sú tie správne a pre dobro veci je nutné spoločne prekonať prekážky. Na Slovensku potrebujeme takéto vzory, takýchto ľudí, aby sme ukázali, čo všetko je možné. Hoci okolnosti a administratíva nemusia byť takýmto zámerom naklonené, tu je dôkaz, že správni ľudia prekonajú aj takúto situáciu.“

Potenciál prepráv štrkopieskov a kameniva železnicou na Slovensku – u dodávateľov...

Slovensko disponuje veľkým potenciálom pre rozvoj prepráv drveného kameniva a štrkopieskov. Mnohé kameňolomy majú k dispozícii železničnú vlečku, no preferujú prepravu kamiónmi. A to častokrát znamená 60-70 ťažko naložených kamiónov, ktoré prechádzajú obcou. A aj keď prisľúbia novú cestu obci za zničený asfalt, pre občanov to nič nemení na prašnosti, hluku a nebezpečenstve pre miestnych obyvateľov priľahlých obcí.

Napríklad kameňolom pri Ruskove, neďaleko Košíc. Materská firma tohto kameňolomu v rakúskom Saalfeldene aktívne vozí železnicou využívajúc tamojšiu vlečku, no na Slovensku, napriek tomu, že je v Ruskove možnosť voziť po železnici, vozí výhradne kamiónmi. A takéto lomy a príklady nájdeme po celom Slovensku.

Dostupnosť nakladacích aj vykladacích miest na Slovensku zabezpečujú aj tzv. VNVK – vykládkové a nakládkové koľaje, kde sa zvyčajne nakladá už len drevo či šrot, no môžu, po vzore Poľska či príkladu z Ružomberka, výborne slúžiť aj pre štrkopiesky.

Ak lom neleží priamo pri trati, stačí, aby nákladné autá zvážali, podobne ako v Turni nad Bodvou, náklady z lomu do stanice, kde sa naloží na vagóny a najdlhší úsek cesty sa odvezú štrky a piesky železnicou. Tak sa napríklad vozí aj kamenivo pre rekonštrukciu železničného uzlu v Žiline z nakládkovej koľaje v Kráľovej Lehote na Liptove.

...aj odberateľov

Zvýšenie prepráv je možné vytvoriť aj dopytom na strane odberateľov. Mnoho betonárok a výrobcov prefabrikátov má dnes už nepoužívané vlečkové koľaje (Sučany, Liptovská Teplá,...). Ideálnym spojením je naloženie a vyloženie na železničnej vlečke, čím si firmy môžu rozšíriť svoje portfólio dodávateľov kameniva.

ZSSK CARGO pritom zabezpečí prísun vozňov, obsluhu vlečky a prepravy ucelených vlakov, ich rozdeľovanie a dodávky podľa kapacity vlečky či prísun skupín vozňov a jednotlivých zásielok. Tie sú súčasťou siete manipulačných a zmiešaných nákladných vlakov, ktoré denne križujú Slovensko a majú dnes kapacitu prepraviť ešte viac vozňov.

A ako svedčí príklad z Ružomberka, aj novo vzniknuté betonárky a dodávatelia štrkov a pieskov bez vlečkového pripojenia môžu na Slovensku ťažiť z hustej siete VNVK, ktorou v krajine stále disponujeme.

V čom prepravovať štrky a piesky na železnici

Pri možnosti vykládky samospádom, alebo pri použití na železničné násypy, sú najvhodnejšie vozne ZSSK CARGO typu Faccs, kde sa o vykládku postará gravitácia. Pre ostatné vozby sú k dispozícii vozne type E: Es, Eas, Eanos, či Eamos.

Po tom, čo poklesli prepravy uhlia a železnej rudy disponuje ZSSK CARGO dostatkom tohto typu vozňov, dnes využívaných na prepravy dreva či šrotu, no sú ideálne práve aj na vozby štrkopieskov.

5 dôvodov, prečo voziť štrkopiesky na Slovensku železnicou

Slovensko má veľký potenciál na prepravu štrkopieskov po železnici. Prečo? Tu je zhrnutie tých najdôležitejších argumentov:

  1. týždenne prejdú po slovenských cestách tisícky kamiónov so štrkmi, pieskami a kamenivom, ktoré znečisťujú ovzdušie, spôsobujú prach a hlučnosť aj v malých obciach, zvyšujú riziko nehôd a sú častokrát preťažené;
  2. Slovensko má veľké množstvo železničných vlečiek, ktoré vedú k lomom, alebo sú zavedené k odberateľom – betonárkam, výrobcom prefabrikátov;
  3. na Slovensku je stále veľké množstvo VNVK, na ktorých by mohlo dochádzať; k prekládke týchto materiálov medzi nákladnými vagónmi a kamiónmi, ktoré doručia stavebné materiály na tzv. poslednej míli;
  4. ZSSK CARGO je celosieťový nákladný železničný prepravca, ktorý obsluhuje manipulačnými vlakmi aj tie posledné stanice lokálnych tratí a disponuje dennými spojeniami zmiešaných vlakov – preto dokáže prepravovať aj jednotlivé vozňové zásielky a skupiny vozňov;
  5. ZSSK CARGO disponuje dostatkom vlastných vozňov typu E, ktoré sú k dispozícii pre tento typ prepráv.

Čo robiť, ak chcete prepravovať štrkopiesky železnicou

Štrkopiesky spadajú do komoditnej skupiny stavebniny, ktoré má na starosti obchodný manažér Jozef Cenký so svojim tímom. Neváhajte ho kontaktovať v prípade, že hľadáte spôsob, ako stavebné hmoty prepravovať s ohľadom na prírodu:

Môžete tiež kontaktovať niektorého z troch regionálnych manažérov pre západ, stred, alebo východ Slovenska. Kontakty nájdete na stránke https://zscargo.sk/kontakty/obchodni-manazeri.

 

© 2025 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com