Exportujte ekologicky so Slovakia Expressom

Exportujte ekologicky so Slovakia Expressom

Väčšina nákladných prepráv, ktoré sa realizujú po železnici, dnes presahuje hranice jednej krajiny. Čoraz väčšia prepojenosť je ešte viditeľnejšia v Európe, kde denne všetkými smermi prúdi množstvo tovarov. Žiaľ, väčšina z nich nie po železnici, ale po cestách. Môžeme to však zmeniť! Ak exportujete do západnej Európy a hľadáte spôsob ako znížiť svoju ekologickú stopu, je tu pre vás Slovakia Express.

Železnica je ideálnym spôsobom prepravy tovarov po súši. Je to nielen najekologickejší, ale na vzdialenosti nad 500 kilometrov aj najekonomickejší spôsob dopravy. A to aj pri prepravách pri tak nízkych objemoch, ako je jediný vagón. Zapojiť sa totiž môžete do siete pravidelných vlakov križujúcich Európu, na ktorých aktívne spolupracujeme. Po produkte Slovakia Shuttle, na ktorom ZSSK CARGO spolupracuje s DB Cargo, je tu aj možnosť ako exportovať či importovať až z ďalekých belgických Antverp. To všetko vďaka vlaku Slovakia Express, ktorý má už siedmy rok v portfóliu svojej GXN siete belgická spoločnosť Lineas.

7 rokov, 1 000 kilometrov, 3 vlaky týždenne

Najväčší európsky súkromný nákladný železničný dopravca, belgický Lineas, ponúka v rámci svojej Green Express Network (GXN) siete aj vlak, ktorý nesie svoje meno s jeho koncovou krajinou – Slovenskom. Slovakia Express bol po prvý krát vypravený v máji 2015 a tento rok tak oslávi už svoje siedme narodeniny. Behom posledných rokov sa jeho vozby ustálili na troch vlakoch týždenne, ktoré spájajú belgický prístav Antverpy Noord-Bundel B2 s bratislavskou Petržalkou. Antverpský prístav je po Rotterdame druhým najväčším európskym prístavom. Polovicu všetkých nákladov prekladaných v tomto prístave na námorné lode predstavujú kontajnery. Okrem nich sa tu však prekladajú aj ropné produkty, minerálne oleje, či víno, obilie, uhlie, železná ruda, cement, piesok, cukor, soľ, papier, drevo, vrecia s kakaom, oceľové zvitky, vrtule veterných turbín a taktiež vo veľkej miere nové autá. Potenciál pre slovenský export aj import je preto obrovský.

Vaše napojenie na sieť GXN

ZSSK CARGO, partner Lineasu, ako jediná spoločnosť na Slovensku zabezpečuje celosieťové pokrytie pre jednotlivé vozňové zásielky, aj skupiny  vozňov. Tie sa manipulačnými a priebežnými nákladnými vlakmi dostanú až do stanice Bratislava východ. Tu sa zásielky určené pre Slovakia Express zhromažďujú a kompletizuje sa súprava, ktorej maximálna hmotnosť dosahuje 1 600 ton. Tá sa vypravuje spravidla v utorok, stredu a sobotu. V prípade vyťaženia sa však operatívne dopĺňajú ďalšie spoje tak, aby boli zákazníci vždy spokojní. Elektrické rušne ZSSK CARGO kompletnú súpravu potiahnu cez bratislavský uzol na druhú stranu Dunaja, do 22 kilometrov vzdialenej stanice Bratislava-Petržalka. Tu sa prepriahajú za partnerské rušne spoločnosti LTE, ktorá ich prepraví cez Rakúsko. Na hraniciach s Nemeckom odovzdá Slovakia Express rušňom prenajatým spoločnosťou Lineas, ktorá má na starosti trakciu na nemeckej a belgickej časti cesty.

„V súčasnosti v prepravách dominuje import z Belgicka, ktorý tvorí až 95% vyťaženia Slovakia Expressu,“ hovorí obchodný manažér ZSSK CARGO zodpovedný za zahraničné spolupráce, Marcel Minich. Vozia sa najmä oceľové zvitky, ktoré vlakotvorbou vozí ZSSK CARGO k spracovateľovi do Senice. Na Slovensko tiež smerujú prázdne vozne – a to v oboch smeroch. Ich cesta totiž končí v Železničných opravovniach a strojárňach Trnava, ktorých dobré meno presiahlo hranice Slovenska. Rôzni partneri z Európy pristavujú vozne na opravu, dávajúc tak prácu ľuďom a to aj vďaka Slovakia Expressu. Nie všetky vozby Slovakia Expressu však na Slovensku končia. Niektoré, ako napríklad zásielky výrobkov chemického priemyslu, tranzitujú smerom do Maďarska. Na exporte sa napríklad na Slovakia Exprese vyskytli železné rúry, ktoré sa manipulačnými vlakmi dostali zo Železiarní v Podbrezovej, do Banskej Bystrice, priebežnými nákladnými vlakmi do Bratislavy a Slovakia Expresom až do západnej Európy.

Výhody celoeurópskej siete

Napojením vlaku Slovakia Express na sieť GXN sa výrobcom na Slovensku otvárajú možnosti exportu a importu nielen do Belgicka. V Rakúsku napríklad vlak priberá kontajnery vo Welse pri meste Linz. Po ceste však zastavuje aj v Nemecku a tým, že je sieť GXN vzájomne prepojená, výrobky či suroviny vedia ďalej pokračovať do Francúzska, Beneluxu, či Škandinávie. Odjazdy vlakov zo Slovenska sú vždy neskoro popoludní a prepravný čas až k Atlantickému oceánu, do Antverp, je ktorýmkoľvek smerom vždy 30 hodín. To je vysoko konkurencieschopná ponuka aj voči kamiónovej preprave.

Slovakia Express je stabilne v ponuke už dlhé roky. Jeho potenciál pre exportné aj importné vozby je obrovský. Vďaka celosieťovým službám prepráv jednotlivých vozňov a ich skupín tak na slovenskej strane, vďaka ZSSK CARGO, ako i v západnej Európe, vďaka sieti GXN Lineasu, otvára konkurencieschopné logistické možnosti pre firmy, ktorým záleží na dopade ich činnosti na životné prostredie.

V prípade, ak by ste mali záujem o využitie služieb Slovakia Expressu, o prepravy až do najbližšej stanice k vašej spoločnosti sa rád postará Marcel Minich na tel. č. +421 903 721 636, alebo na minich.marcel@zscargo.sk.

 

Fotografie: Nikolaj šeršeň

© 2024 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com