Na histórii nám záleží

Na histórii nám záleží

Tento piatok ste na trati zo Spišskej Novej Vsi do Trenčianskej Teplej mohli zachytiť krásne duo - historický elektrický rušňeň bobina E499.062 ("bobinu") v závese s našou "dvojičkou" 131.001/002 vo výrobnom retro nátere. Smerovali na festival parných lokomotív, ktorý svojimi rušňani i "kreatívnym vagónom" podporilo ZSSK CARGO.
Cesta týchto unikátov mala však ešte ďalší, symbolický význam.

Rozlúčka jednosmerných legiend s traťou Žilina - Púchov

Trať Žilina - Púchov patrila medzi prvé elektrifikované úseky v Československu (otvorený 2.10.1960), pričom viac ako 60 rokov tu jazdili elektrické jednosmerné rušne na napätie 3 kV. ZSSK Cargo tu realizovalo značnú časť svojich dopravných výkonov; či už v pokračovaní do Bratislavy (predovšetkým železná ruda do Páleniska) alebo v smere zo Žiliny cez Púchov na Horní Lideč, Lhotky nad Bečvou a ďalej do ČR.
Rušne radu E499.0/140 - "bobiny", neskôr aj E479.1/131 - "dvojičky" patrili medi typické, ba doslova ikonické stroje severoslovenských elektrifikovaných tratí, za dlhú históriu svojho pôsobenia sa stali rovnocennými legendami. V blízkej budúcnosti po dokončení koridorových prác v úseku Žilina - Púchov sa však plánuje zmena trakčného napájacieho systému na striedavý 25 kV. Obzvlášť zaujímavý je pritom úsek Považská Bystrica - Púchov, ktorý po dokončení bude vedený v úplne novom telese. Cez už hotový nový tunel a estakádu ponad priehradu Mládeže pritom nikdy elektrické rušne 3 kV vlastnou silou nešli a po prepnutí napájania už ani nepôjdu.

Za všetkým hľadaj nadšencov

Oba rušne boli opravované a do historických náterov uvedené v našom depe v Spišskej Novej Vsi, za čo patrí jeho zamestnancom, ale aj všetkým vlakovým nadšencom (Železničný klub Tatran), vďaka ktorým sa tieto renovácie uskutočnili, naša vďaka. ZSSK CARGO záleží na histórii a snaží sa ju zachovať aj pre ďalšie generácie.

Autor fotografie: © Stanislav Murčo

© 2024 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com