Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., založila začiatkom roka novú dcérsku spoločnosť Depo Services, a. s. Vďaka tomuto kroku sa ZSSK CARGO chce koncentrovať primárne na svoju hlavnú podnikateľskú činnosť – prepravu nákladov po železnici. Novo vzniknutá opravárenská spoločnosť sa zameria na efektívne poskytovanie technických opráv a údržby ŽKV, už nielen pre ZSSK CARGO, ale aj pre ostatných hráčov na trhu. Hoci na Slovensku je tento prístup novinkou, v Európe ide o bežnú prax. Pozrime sa na to, ako k tejto problematike pristupujú v ďalších krajinách Európy.
Rakúsko
O technický stav vozového parku rakúskych štátnych železníc sa stará dcérska spoločnosť ÖBB -Technische Services-GmbH (ÖBB-TS). Je súčasťou skupiny ÖBB Group: 75% podiel v nej má spoločnosť prevádzkujúca osobnú dopravu, ÖBB-Personenverkehr AG, 25% vlastní nákladný prepravca, Rail Cargo Austria AG. Firma zamestnáva asi 4 000 ľudí, v Rakúsku je situovaná do 22 lokalít a v zahraničí má tri filiálky. Ročne cez jej prevádzky prejde 22 500 koľajových vozidiel od takmer 230 zákazníkov z 15 krajín Európy.
Poľsko
Pre poľského nákladného železničného dopravcu zabezpečuje údržbu a opravy 100% dcérska spoločnosť PKP CargoTabor. Pôvodne, v roku 2013, vznikli tri rôzne spoločnosti: zamerané na opravy a údržbu vagónov, rušňov a elektrických rušňov a dvojkolies. Tie sa v júli 2014 spojili do jednej samostatne firmy, ktorá dnes poskytuje svoje služby v 15 dielňach po celom Poľsku.
Maďarsko
V Maďarsku vstúpil do bývalého štátneho dopravcu strategický investor, Rail Cargo Group a od roku 2008 je, pod názvom Rail Cargo Hungaria, jeho právnym nasledovníkom. Svoje vozne opravuje v samostatne vyčlenenej spoločnosti Technical Services Hungaria Járműjavító Kft.(TS Hungaria). K údržbe rušňov sú využívané kapacity materskej rakúskej spoločnosti, alebo dielní ktoré spoločne vlastnia MÁV-START a ÖBB-TS: TS-MÁV Gépészet Services Kft.
Belgicko
Ani belgický Lineas nevlastní svoje údržbárske kapacity. Na opravách svojho vozňového a rušňového parku spolupracuje s 25 certifikovanými dielňami naprieč Európou, pričom Lineas len koordinuje, aby ich, ale aj zákaznícke koľajové vozidlá, boli opravené načas a správne.
Francúzsko
Francúzsky štátny dopravca aktuálne prechádza reštrukturalizáciou, ktorej výsledkom by mal byť vznik novej nákladnej spoločnosti, zatiaľ pomenovanej New Fret a novej samostatnej spoločnosti pre údržbu a opravy koľajových vozidiel, New Maintenance. Do oboch by mal vstúpiť menšinový akcionár.
Taliansko
V Taliansku v rámci skupiny FS Italiane Group a jej nákladnej divízie Polo Mercitalia funguje aj samostatná spoločnosť zameraná na údržbu – Mercitalia Maintenance. V nej sú zastúpené spoločnosti Mercitalia Rail ako nákladný železničný dopravca a Lucchini RS ako firma špecializovaná na technickú údržbu.
Nemecko
V DB Cargo AG je za údržbu zodpovedná divízia údržby a nejedná sa o samostatne vyčlenenú firmu. Má 26 dielní a 58 mobilných tímov, ktoré zabezpečujú údržbu a opravy rušňov a vozňov po celom Nemecku. Keďže firma má silné zastúpenie naprieč Európou, s opravami a údržbou jej pomáha 11 technických centier v Európe: po tri v Poľsku a vo Veľkej Británii, dva v Španielsku, a po jednom v Rumunsku, Bulharsku a Francúzsku.
Švajčiarsko, Švédsko
SBB Cargo poskytuje služby údržby vo vlastných dielňach v štyroch lokalitách po celom Švajčiarsku: Muttenz, Brig, Dietikon a Chiasso. Podobne je tomu aj u švédskeho štátneho dopravcu, Green Cargo, ktorý si taktiež opravuje koľajové vozidlá v interných dielňach spoločnosti.
Česko
Pre ČD Cargo zabezpečuje údržbu koľajových vozidiel Odbor údržby a opráv. Opravne spadajú pod strediská údržby koľajových vozidiel (SOKV) v Ostrave, Ústí nad Labem a v Českých Budějoviciach. Tieto úseky nie sú samostatnými spoločnosťami. Materská spoločnosť České Dráhy uvažovala o zriadení samostatnej dcérskej spoločnosti ČD Technik pre opravu koľajových vozidiel osobnej dopravy, no v máji 2023 od tohto zámeru ustúpila.