TRAKO 2021

TRAKO 2021

V dňoch 21. – 24.9.2021 sa na výstavisku AMBEREXPO v poľskom Gdaňsku uskutočnila druhá najvýznamnejšia akcia svojho druhu v Európe a prvá významná európska železničná výstava v „postcovidovom“ období. Na tejto výstave, zameranej predovšetkým na novinky a inovácie v železničnej doprave, sme prezentovali aj služby našej spoločnosti.

ZSSK CARGO sa predstavilo v spoločnom stánku so spolupracujúcimi, dcérskymi a sesterskými spoločnosťami Budamar Group, Inter Cargo, BTS a NH Trans, s ktorými spoločne pôsobíme na poľskom trhu. Naša súčinnosť pri zabezpečovaní prepráv nerastných surovín, najmä koksovateľného uhlia z prístavov v Gdansku a Gdyni, umožňuje expanziu aktivít ZSSK CARGO aj za hranicami Slovenska. V našom stánku, ktorý dominoval pavilónu E, v priebehu tohto týždňa prebiehali významné intenzívne rozhovory: pri našich rokovacích stoloch sa počas výstavy vystriedalo množstvo  existujúcich i potenciálnych zákazníkov a spolupracovníkov. Zvýšený záujem o náš stánok potvrdil, že v tejto zostave spolupracujúcich firiem dokážeme poskytnúť aj na vysoko konkurenčnom poľskom trhu konkurencieschopné dopravné riešenia. Obchodný tím ZSSK CARGO z Košíc využil aj príležitosť navštíviť prístav v Gdyni, kde im predstavitelia HES Gdynia Bulk Terminal priblížili efektívne spôsoby prekládkových procesov: prekládku až 70 000 ton uhlia na vozne ZSSK CARGO, váženie vozňov vážia, prípravu ucelených súprav pred ich takmer tisíc kilometrovou cestou do Hanisky pri Košiciach.

Novinky z TRAKO 2021

Výstava TRAKO sa odohráva každé dva roky a svoje novinky tu predstavujú najmä výrobcovia techniky, dodávatelia rôznych komponentov, ale aj všetci významní poľskí výrobcovia a dopravné spoločnosti. Medzi nimi aj spoločnosti, s ktorými intenzívne spolupracujeme v cezhraničných prepravách. ČD Cargo vo svojom stánku predstavilo moderné riešenie platformy Innofreight, kým zo strany domáceho PKP Cargo zaujal nový, šesťnápravový rušeň z produkcie spoločnosti Newag – Dragon 2. Tento rušeň, s výkonom 5 MW na jednosmernom a až 7,2 MW na striedavom napätí, bol už štvrtým zo série 24 objednaných touto spoločnosťou. Hoci ich dodávky boli odsunuté až na rok 2022, zaujímavosťou je, že prebieha schvaľovanie tohto typu vozidla aj pre prevádzku na Slovensku a v Čechách.

Plejáda nových rušňov a vlakov 

O najväčší rozruch z hľadiska nových objednávok sa postarala rastúca poľská lízingová spoločnosť Cargounit, ktorá si objednala až 30 viacsystémových rušňov Siemens Vectron, pričom potvrdila aj kúpu troch jednosmerných rušňov Alstom TRAXX DC3, z ktorých jeden bol sprístupnený aj priamo v koľajisku výstaviska. Vystavené boli aj súpravy push-pull pre Moravsko-sliezsky kraj od Škoda Transportation, elektrické jednotky od švajčiarskeho výrobcu Stadler, aj domácich výrobcov Newag, či ZPH. Medzi nimi aj jednotka od poľského výrobcu Pesa pre českého operátora Regiojet, ktorý ich čoskoro plánuje nasadiť  v ústeckom kraji.

Alternatívne pohony

Ak by sme mali zhodnotiť tie najinovatívnejšie technológie, ktoré boli predstavené počas TRAKO 2021, v tomto smere musíme spomenúť najčastejšie skloňovaný vodíkový pohon. A to nielen v teoretickej rovine. Spoločnosť Pesa tu uviedla prvý posunovací rušeň na vodíkový pohon na báze bežného poľského posunovacieho rušňa SM42. Jeho unikátny vzhľad jednoznačne zaujal každé oko a o tom, že sa nejedná len o koncept, svedčí aj záujem o jeho kúpu energetickou spoločnosťou PKN Orlen. Vodíkový pohon v reálnej prevádzke predstavila aj spoločnosť Alstom, demonštráciou vodíkovej jednotky iLint priamo na výstavisku. Alternatívne a duálne pohony však naberajú na dôležitosti naprieč celým spektrom európskych výrobcov vlakov. Dôkazom toho bola jednotka Newag Impuls 2 s označením HYBRIDA. Napriek slovu hybrid sa v tomto prípade jednalo o dvojzdrojovú jednotku, schopnú fungovať pod elektrickým napätím, aj v dieselovom režime. Všetky tieto inovácie svedčia o tom, že železničný priemysel zavádza inovácie tak, aby preprava tovaru i osôb po koľajniciach zostala aj naďalej tou najekonomickejšou a predovšetkým najekologickejšou suchozemskou dopravou.

© 2024 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com