Trako 2025

Trako 2025

TRAKO patrí medzi najvýznamnejšie podujatia v strednej a východnej Európe, ktoré sú zamerané na železničnú dopravu. Posledná výstava, rovnako ako po minulé roky, bola plná prezentácií noviniek aj trendov v tomto odvetví, ktoré je dnes v Európe ťažko skúšané.

Výstava v Gdansku

Fungovať v nákladnom železničnom sektore v súčasnosti je veľká skúška. Presvedčili sme sa o tom počas 23. až 26. septembra 2025, keď sa na poľskom pobreží Baltského mora v Gdansku konala najväčšia výstava svojho druhu v strednej a východnej Európe. Na výstavnej ploche s rozlohou vyše 31 000 m² sa predstavilo viac než 600 vystavovateľov z 30 krajín. Medzi nimi aj ZSSK CARGO – na spoločnom stánku s logistickou spoločnosťou Budamar, s ktorou pôsobí na poľskom trhu prostredníctvom spoločnosti Inter Cargo.

Rok 2025 sa v Poľsku niesol aj v znamení stého výročia poľských štátnych dráh (PKP). Výstava tak bola príležitosťou na stretnutie vyše 23 000 návštevníkov pri stánkoch, obchodných rokovaniach, alebo na viac ako 70 odborných podujatiach.

Trendy v nákladnej doprave a význam poľských prístavov

Poľsko je pre slovenskú nákladnú železničnú dopravu veľmi významné, najmä v rámci ZSSK CARGO. Prístavy v Gdansku, Gdyni a Štetíne slúžia predovšetkým na dovoz hromadných substrátov, ako je uhlie.

Komodita uhlia však naprieč Európou zaznamenáva prudký pokles. Mení sa celá štruktúra európskeho priemyslu a spoliehať sa na uhlie, rudu, oceľ či drevo – doterajšie kľúčové segmenty – už do budúcnosti nebude možné. Prepravy budú rozmanitejšie a diverzifikovanejšie: pôjde o chemikálie (palivá, hnojivá), agrokomodity (obilniny, olejniny), stavebné materiály či segment automotive, a to najmä formou ucelených vlakov. Menšie zásielky sa budú sústreďovať najmä do intermodálnej dopravy – v zámorskej (lodné kontajnery) aj vnútrozemskej podobe (výmenné nadstavby a kamiónové návesy na vagónoch).

Poľsko však môže zostať pre intermodálnu dopravu veľmi atraktívne. Krajina výrazne investuje do rozvoja prístavov. Príkladom je v júni 2025 otvorený terminál T3 Baltic Hub s kapacitou 1,5 milióna TEU ročne. Mólo s dĺžkou vyše 700 metrov dokáže obslúžiť aj lode s ponorom 17 metrov. Spolu s terminálmi T1 a T2 tak predstavuje alternatívu k preťaženým trasám z Rotterdamu, Hamburgu či Koperu.

Aj prístav v Gdyni sa modernizuje – rozširuje kapacitu pre väčšie lode a ponúka aj prepravu kamiónových návesov systémom Ro-Ro zo Švédska. V Štetíne vznikajú nové móla pre hromadné substráty a vlečky pre chemické výrobky, drevo a iné komodity. V kombinácii s novými železničnými prípojmi a stanicami pri prístavoch sa otvárajú príležitosti aj pre ZSSK CARGO – a to nielen v rámci exportu a importu zo Slovenska, ale aj ako prepojenie v rámci tzv. Trojmoria – od Baltského po Jadranské a Čierne more.

V čase výstavy však nálada nebola optimistická. Uzavretie hraníc s Bieloruskom zastavilo stovky nákladných vlakov na trase západ – východ. Aj preto sa do popredia dostáva skôr severojužný smer v nákladnej železničnej doprave, a to aj vo väzbe na Slovensko.

Rušne pre nákladnú dopravu na TRAKO 2025

Medzi novinkami v nákladnej doprave nebolo mnoho exponátov, keďže rast osobnej dopravy je v Poľsku výrazný, práve ten dominoval aj na vonkajších koľajach. Napriek tomu tu prišlo k jednej svetovej premiére.

  • PESA Bydgoszcz predstavila tretiu generáciu štvornápravových rušňov Gama. Verzia Gama 3.0 je dvojnapäťová (3 kV DC a 25 kV AC), s výkonom 5,6 MW, ťažnou silou 300 kN a maximálnou rýchlosťou 160 km/h. Zaujímavosťou je duálna verzia s elektrickým výkonom 2,8 MW doplneným o dieselový motor 2 MW (aj na HVO) a rýchlosťou 120 km/h.
  • NEWAG Nowy Sącz predstavil šesťnápravové rušne Dragon 2 vo farbách Poľska a leasingovej spoločnosti Akiem. Sú vybavené pre oba napäťové systémy Slovenska a majú už aj naše schválenie na prevádzku. Výkon 5 MW, rýchlosť 140 km/h a ťažná sila 420 kN ich predurčujú na trate s náročnými sklonmi. Disponujú last-mile modulom (diesel 0,5 MW) pre posun v prístavoch a na vlečkách.
  • Alstom vystavil multisystémový rušeň Traxx pre operátora PCC Intermodal. So 6 MW, ťažnou silou 320 kN a rýchlosťou 160 km/h zvláda systémy 1,5 kV DC, 3 kV DC, 15 kV/16,7 Hz a 25 kV/50 Hz, čo z neho robí stroj vhodný pre východo-západné koridory až do Beneluxu a Francúzska.
Nákladné vozne na TRAKO 2025

Ani v segmente nákladných vozňov nebolo exponátov mnoho. Predstavili sa len traja výrobcovia:

  • Tatravagónka Poprad – okrem vozňa Tagnpps na obilniny predstavila nový intermodálny vozeň TVP BOX Carrier. Ten umožňuje prepravu výmenných nadstavieb a rôznych typov kontajnerov. Má konštrukčnú hmotnosť 30,8 t, nosnosť 149,2 t a umožňuje zaťaženie do 32 t na ISO kontajnery od 13' po 40'. Súčasťou prezentácie bol aj Scrapbox kontajner zo série TVPtainer na šrot, drevnú štiepku či sypké materiály (7,2 t, 73 m³, so systémom proti nadvihnutiu pri vykládke).
  • Kolowag (Bulharsko) – prezentoval vozeň Eamnos 57 m³.
  • Đuro Đaković (Chorvátsko) – vystavil výsypný vozeň Faccnpps.

 

© 2025 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com