Médiá
Obchodný rok 2026
Aj tento rok sme sa stretli s našimi partnermi na konferencii Obchodný rok 2026, ktorá sa už tradične konala 23. októbra v Jasnej, aby sme spoločne zhodnotili vývoj a aktuálnu situáciu v nákladnej železničnej doprave – doma aj vo svete. Hovorili sme o problémoch a výzvach, ktoré prináša dnešný trh, o trendoch, ale aj o príležitostiach, ktoré dokážeme využiť, ak budeme ťahať za jeden povraz. To ako sa nám podarí v roku 2026 prekonať krízu v sektore železnbičných nákladných prepráv bude kľúčové pre celý podnikateľský sektor.
Konferencia potvrdila nepriaznivé trendy v prepravách pretrvávajúce od polovice minulého roka, čo dokumentoval v otváracom príhovore aj generálny riaditeľ spoločnosti Jaroslav Daniška. Prepad objemu prepravy v porovnaní s minulým rokom je približne 9 percent, čo spôsobuje nadbytok kapacít, predovšetkým vozňov, časť ktorých firma odstavila „k plotu“, aby negenerovali ďalšie náklady. Na druhej strane ju trápi technický stav lokomotív. Aktuálne ZSSK CARGO obstaráva 15 nových Vectronov s dodaním v rokoch 2026 a 2027. Tieto viacsystémové lokomotívy, hlavne prvá várka, pomôžu prekonať blížiacu sa zmenu trakčnej napäťovej sústavy v roku 2026, ale aj logicky znížiť tlak na opravy a údržbu HDV. Celkové hodnotenie ekonomickej situácie spoločnosti zhrnul generálny riaditeľ nasledovne: "Rok 2026 bude za 20 rokov našej existencie najkritickejší a zároveň kľúčový pre ďalšiu budúcnosť. Kritický v tom, že sa dramaticky zužuje priestor pre ďalšie nevydarené roky, kľúčový v tom, že môže naštartovať novú éru ZSSK CARGO - štíhlejšej, modernejšej, agresívnejšej a viac expanzívnej."
Jaroslav Daniška v príhovore k hosťom menoval aj viaceré dôležité momenty, od ktorých závisí budúcnosť spoločnosti. Ide napríklad o rokovania s rakúskym partnerom o urovnaní majetkových práv v termináli v Bratislave. Konečné vysporiadanie sa očakáva v prvom kvartáli 2026. "V tejto súvislosti vnímame ako benefit existenciu dvoch terminálov na oboch stranách krajiny, hlavne ak dôjde k oživeniu tovarových tokov s Ukrajinou po ukončení vojnového konfliktu," informoval J. Daniška. Hoci firma v roku 2025 neuspela v projekte CEF na druhú fázu modernizácie terminálu kombinovanej dopravy Dobrá, plánuje sa k nej vrátiť, ale už s nastavením smerom k duálnemu využitiu.
Ak sa ešte vrátime k hodnoteniu kvality parku HDV, úspechom v tomto roku je získanie prostriedkov z CEF na vybavenie rušňov radu 363 zabezpečovacím systémom ETCS. A na základe využitej opcie realizuje ZSSK CARGO modernizáciu tretej desiatky dieselových rušňov radu 742.
Pokiaľ ide o budúcnosť jednotlivých vozňových zásielok – bez ohľadu na to, či sa spoločnosť dočká systémovej pomoci alebo nie, potrebuje zmeniť technológiu vozby, aby zefektívnila a znížila z nich generovanú stratu, ktorá sa aj pri poklese objemu pohybuje okolo 15 miliónov eur. JVZ pri dnešných výkonoch viažu viac ako 2000 vozňov, 130 rušňov vrátane záloh a viac ako 600 ľudí.
Záver príspevku generálneho riaditeľa ZSSK CARGO obsiahol predchádzajúce témy: "Obnova parku a obchodná stratégia reflektujúca na zmeny v smerovaní a požiadavkách hutníckeho priemyslu a potrebu predĺženia prepravných ramien pri rastúcich nákladoch na park koľajových vozidiel je alfa a omega strategickej vízie do najbližších, ale aj tých ďalších rokov."
Z krízy nás vyvedú inovácie
Pozitívnejšie nevyznela ani prednáška vedúceho oddelenia prognóz a modelov Národnej banky Slovenska Miroslava Gavuru, ktorá mala titul Slovenská ekonomika ledva rastie. Najdôležitejšie body definoval takto: slovenská ekonomika zaostáva za očakávaniami, rast spotrebiteľských cien je jedným z najvyšších v eurozóne a krajina, aby sa dostala z krízy, potrebuje inovácie. Rast ekonomiky SR bude v rokoch 2025 aj 2026 podľa predstaviteľa NBS pod hranicou jedného percenta, hlavné bremeno konsolidácie, ktorá je nevyhnutná, doľahne na domácnosti. Schopnosť ťažiť z globálneho rastu, ako v prvých dvoch dekádach, je pritom problematická, najsilnejším partnerom v EÚ, ako Nemecku, klesá sila ekonomiky.
Slovensko predstavuje malú a otvorenú ekonomiku, výrazne previazanú na zahraničie. Ovplyvňujú ju dlhodobé štrukturálne problémy európskej ekonomiky, jej problémy s konkurencieschopnosťou, s presadzovaním sa na obchodných trhoch. K tomu treba prirátať zlý stav verejných financií našej krajiny. Slovensko tak stráca atraktivitu pre zahraničných investorov. Pozitívom v ťažkých časoch je azda stabilita bankového sektora.
Aj v tejto situácii však existujú odporúčania, ako ju prekonať. Potrebné sú inovácie a investície nie do rozšírenia doterajších aktivít a kapacít, ale do nových technológií, služieb a výroby.
Bez pomoci niet budúcnosti
V programe konferencie potom nasledoval príspevok riaditeľa odboru dopravy ŽSR Petra Šulka o obmedzeniach na železničnej infraštruktúre ŽSR v nasledujúcom roku. Uviedol ho generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik, ktorý uznal, že dopravcovia nie sú nadšení z výluk, no vysvetlil, že sú veľmi potrebné a ich súbeh vyplýva z krátkeho termínu na čerpanie prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti do 30. júna budúceho roku. Na druhej strane pripomenul, že cena za použitie dopravnej cesty sa niekoľko rokov nemenila a keby sa menila aspoň o výšku inflácie, ŽSR by mali o niečo viac prostriedkov na údržbu a rozvoj a boli by aj v inej situácii pokiaľ ide o financovanie a termíny ukončenia stavieb.
Ocenil však vernosť a odolnosť nákladných dopravcov, na ktorých záleží, či železničná nákladná doprava v Európe prežije. A nielen dopravcov, ale aj ich zákazníkov, ktorí si iste uvedomujú, že ak si prestanú objednávať prepravu na železnici, lebo im to ekonomicky krátkodobo nevychádza, tak obchádzajú vyše 170-ročnú tradíciu, ktorá tu bola vždy aj preto, aby sa tovary dostali do cieľa rýchlejšie a dnes aj ekologickejšie a efektívnejšie. Otázka prežitia je teda aj v ich rukách.
Generálny riaditeľ ŽSR uviedol, že absolvoval niekoľko rozhovorov o možnostiach podpory pre železničnú nákladnú dopravu, no názor odborníkov je taký, že tento druh dopravy je liberalizovaný, takže nepotrebuje pomoc a sama zvládne aktuálne ťažkosti. Záver Ivana Bednárika je však opačný, podľa neho sa s tým železničná nákladná doprava v Európe už nevyrovná. Určite potrebuje pomoc a minimálne v spoplatnení odberu trakčnej elektriny. "Ak v Európe všetkých 27 členských štátov EÚ nezačne riešiť vysoké ceny trakčnej elektriny, tak má zarobené na megaproblém. Nákladná železničná doprava v celej Európe, nielen na Slovensku či regióne strednej Európy bez pomoci, žiaľ, nemá budúcnosť," uzavrel tému Ivan Bednárik.
Jeho kolega Peter Šulko potom prebral jednotlivé plánované obmedzenia na infraštruktúre ŽSR. Upozornil najmä na to, že osobná doprava na Slovensku už v tomto roku zvýšila výkony, čo znamená ešte menej kapacity pre nákladnú dopravu. Výluky v budúcom roku sú plánované z dôvodov rekonštrukcie a modernizácie tratí vo všetkých regiónoch, pre dopravcov platí odporúčanie, aby obmedzenia sledovali v týždenných a mesačných plánoch výluk zverejňovaných na webe ŽSR. Riaditeľ odboru dopravy ŽSR tiež upozornil, že od 1. marca 2026 sa skracuje bezplatné použitie služby odstavných koľají, takzvané parkovné, zo 72 na 24 hodín. Po 24 hodinách bude platiť naďalej šesť rokov nezmenená cena 19,5 centa za 24 hodín a vozeň.
Prevádzkové výzvy a riešenia
Po vystúpení zástupcov ŽSR prišli na rad prezentácie manažérov ZSSK CARGO. Riaditeľ sekcie technicko-technologickej prípravy prevádzky Miroslav Buc referoval o prevádzkových výzvach a riešeniach, ktoré sa týkajú výluk, zmeny trakčnej napájacej sústavy, znižovania hluku, implementácie ETCS, obnovy parku vozňov, ich opráv a ďalších dôležitých témach. Spomenul tiež vlečky ako nové obchodné príležitosti pre rozvoj prepravy. Spoločnosť je pripravená sprevádzkovať neaktívne vlečky, keďže momentálne sa využíva niečo vyše polovice z celkového počtu. Veľmi rýchlo vie spracovať technologické postupy pre obsluhy vlečiek, pre miesta odovzdávky a staničné technologické postupy a v spolupráci so ŽSR uviesť tieto body na sieti do prevádzky. Ako príklad spomenul obnovu vlečky v Olcnave po 20 rokoch, keď sa z nej podarilo v júli tohto roka vypraviť prvý vlak v priebehu niekoľkých dní.
M. Buc sa venoval aj digitalizácii procesov a cieľom v tejto oblasti pre elektronickú vlečkovú agendu, elektronickú objednávku prepravy a elektronický nákladný list.
Tlak na rast cien prepravy
Samostatný blok informácií o obchode ZSSK CARGO uviedol riaditeľ úseku obchodu Miroslav Ľupták. Zopakoval fakty o všeobecnom poklese prepráv, keď susedné železničné podniky avizujú medziročný pokles rádovo o 10 až 20 percent. Dnes prakticky rastie len intermodálna preprava, ktorá je skôr spojená so spotrebným segmentom. Problematickou sa javí dlhodobá naviazanosť železničných prepráv na hutnícky priemysel, ktorý sa už dlhý čas borí s vysokými nákladmi na energie, emisnými povolenkami, nadmernými kapacitami výroby vo svete, rastom vývozu z Číny a silnejúcimi obchodnými prekážkami na významných trhoch, napríklad v USA. "Napriek hrozivým číslam zostáva ZSSK CARGO stále dopravcom s najväčším podielom na trhu železničnej nákladnej dopravy v Slovenskej republike. V hrubých tonových kilometroch je tento podiel takmer 65%, čo je dokonca viac ako v minulom roku. Čiže medziročne neklesli len naše prepravy, ale podobne aj iným dopravcom. To len dosvedčuje, že európsky a aj slovenský priemysel majú problém," podotkol M. Ľupták.
Konsolidácia verejných financií, inflácia, tlak na rast osobných nákladov či vynútené investície znamenajú aj tlak na rast cien prepravy. Úlohou úseku obchodu a zákazníkov bude preto vyvážiť vynútený nárast cien s pokrytím rastúcich nákladov tak, aby sa udržali prepravy na železnici a prirodzene – ideálne v réžii ZSSK CARGO. - Uvedomujeme si, že to nebude ľahké, najmä v situácii, keď je na trhu množstvo voľných kapacít nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách, - prízvukoval M. Ľupták s tým, že firma bude pri dohodách o cene určite zohľadňovať dodatočný objem prepravy pre ZSSK CARGO.
V závere svojho prednesu obrátil pozornosť na výluky na sieti. Ubezpečil zákazníkov, že v prípade plánovaných obmedzení dopravy úzko komunikujú so zástupcami ŽSR a tlmočia im svoje a zákaznícke požiadavky. "Niekedy sa podarí nájsť spoločné riešenie v podobe presunutia alebo prerušenia výlukových prác. Tam, kde to nie je možné, sa už s časovým predstihom snažíme nájsť iné riešenie," vysvetlil riaditeľ úseku obchodu. Samostatnou kapitolou pri obmedzeniach na infraštruktúre je aktuálne bratislavský obvod, keď pretlačiť niektoré vlaky cez tento uzol sa často rovná malému zázraku. Napriek tomu dokázala ZSSK CARGO v spolupráci so ŽSR prísť s alternatívnymi riešeniami vozby. Náročné obdobie by malo trvať do polovice roka 2026, keď sa očakáva ukončenie najväčších rekonštrukcií.
Obchodné zámery
Posledná časť konferencie sa niesla v znamení obchodných zámerov ZSSK CARGO v budúcom roku. Riaditeľka sekcie podpory predaja a marketingu Veronika Hagarová uviedla viaceré čísla o fungovaní trhu nákladnej železničnej prepravy v Európe a na Slovensku. Ako zdôraznila, v EÚ sme si objednali prechod tovaru z cesty na železnicu, ale to sa nedeje. "Práve naopak, v ostatných rokoch cestná doprava rastie a železničná klesá. Sčasti je to dôsledok vývoja ekonomík a trh padá ako celok, avšak zhoršuje sa aj vzájomný pomer železnice a cesty, a to určite nesvedčí o úspechu plánov EÚ a väčšiny jej členských štátov," vyjadrila sa kriticky V. Hagarová. ZSSK CARGO napriek tomu hľadá cesty, ako napredovať a investovať, a to v oblastiach hnacích dráhových vozidiel, nákladných vozňov, spomínaného terminálového spojenia medzi východom a západom krajiny či digitalizácie. Súčasťou opatrení je ozdravný plán pre firmu, ktorého účelom je zefektívnenie procesov, zoštíhlenie firmy a hľadanie obchodných príležitostí.
V. Hagarová ďalej podrobne prezentovala zmeny v prepravnom poriadku (Ž PP/N) a v Tarife pre prepravu vozňových zásielok TR1. Následne predstavila aj plánované zmeny v zmluvách, dohodách a cenových ponukách na rok 2026. ZSSK CARGO pokračuje v systéme kvartálnych cien, respektíve dohôd na kvartálnej báze. Novinkou sú štandardizované anglické mutácie dohôd okrem tradičnej nemčiny. V dohodách nastali mierne úpravy v ustanoveniach o platnosti a účinnosti, ktorými sa vykrýva z dôvodu flexibility poskytovania služieb „právne“ vákuum a zároveň sa kontrakty adaptovali na možnosť elektronického podpisovania.
Pokiaľ ide o ceny, ZSSK CARGO navyšuje pre rok 2026 dovozné pre prázdne vozne minimálne o 10%, pre jednotlivé vozne a skupiny vozňov minimálne o 5%. Ceny pre ucelené vlaky budú tradične individuálne v závislosti od parametrov. Konečné ceny budú tak ako doteraz výsledkom vzájomných rokovaní. Ak to prinesie dodatočné objemy, je spoločnosť otvorená iným možnostiam nielen pri ucelených vlakoch.
Diskusia na aktuálne témy
Konferenciu Obchodný rok 2026 v Jasnej uzavrela panelová diskusia manažérov ZSSK CARGO Jaroslava Danišku, Miroslava Hoptu, Miroslava Ľuptáka a Mareka Chachaľáka a ich odpovede na otázky ohľadom plánov s bratislavským intermodálnym terminálom, elektronického podpisovania, prebytku vozňových kapacít, obnovy flotily rušňov, zachovania systému prepravy jednotlivých vozňových zásielok či dohôd o cenách.
Zoznam prednášok:
Miroslav Gavura (NBS) – Slovenská ekonomika ledva rastie: očakávaný ekonomický vývoj v rokoch 2026-2027 (.pdf, 12 MB)
Peter Šulko (ŽSR) – Obmedzenia na železničnej infraštruktúre v správe ŽSR v GVD 2026 (.pdf, 1.2 MB)
Miroslav Buc (ZSSK CARGO) - Prevádzkové výzvy a praktické riešenia (.pdf, 5.5 MB)
Veronika Hagarová (ZSSK CARGO) – Obchodné zámery ZSSK CARGO na rok 2026 (.pdf, 2 MB)