Vysokokvalitný biely kaolín vyťažený na Ukrajine zvykol smerovať k odberateľom najmä po mori, cez ukrajinské prístavy. Podobne ako pri obilninách, musela aj táto komodita od roku 2022 hľadať nové cesty, ako sa dostať k odberateľom. Jedna z ciest, až do severnej Afriky, dnes smeruje cez Slovensko.
Ukrajina disponuje nielen úrodnými pôdami, ale aj veľkým nerastným bohatstvom, ktoré môže pomôcť Európskej únii znížiť jej závislosť od dovozu z iných krajín. Okrem nových prepravných a prekládkových možností pre export ukrajinského obilia tak tento rok „zažili“ prekladiská na východnom Slovensku aj iné komodity. Práve pre suchozemské terminály so zmenou rozchodu koľají sa „ponúkajú“ nové možnosti. A to aj v komoditách, ktoré sú menej známe. Medzi ne patrí napríklad kaolín.
Keď prístavy dostanú červenú, odpoveďou je železnica
Kaolín je nerastná surovina, ktorú u nás, napríklad, využívajú cementárne na Záhorí pre výrobu bieleho cementu. No kaolín, ktorý sa dodáva z Ukrajiny, oceňujú pre jeho belosť a kvalitu najlepší svetoví výrobcovia obkladov a sanity z Talianska, či Španielska. V roku 2021 bolo na Ukrajine vyťažených cez 1,6 milióna ton kaolínu, z čoho viac než 64% smerovalo na export. Podobne ako pri obilí, zvykli smerovať tovarové toky do ukrajinských prístavov, odkiaľ sa kaolín prekladal na lode a smeroval k spotrebiteľom. Vojenská agresia na ukrajinskom území dala týmto tokom červenú, a tak sa hľadali nové spôsoby ako výrobcovia keramiky dostanú svoju vysoko cenenú surovinu na výrobné linky. Odpoveďou bola železnica.
Cesta kaolínu od spracovateľa na slovenskú hranicu
Odberateľmi kaolínu z Ukrajiny nie sú len európske podniky, ale napríklad aj výrobca keramiky z Alexandrie, mesta ležiaceho na severnom pobreží Egypta. Kaolín si objednal od dodávateľa pri meste Kozjatyn, ktoré leží asi 200 kilometrov juhozápadne od Kyjeva. „Podnik na spracovanie kaolínu, ktorý sa nachádza neďaleko predmetného mesta, vyťaží približne 140 000 ton kaolínu ročne. Pätnásť širokorozchodných vozňov sa vydalo na svoju 13-dňovú cestu do prekladiska v Čiernej nad Tisou, kde sa ich ujali zamestnanci prekladiska a preložili náklad do vozňov európskeho rozchodu“, vysvetľuje začiatok prepravy Jozef Cenký, vedúci pre komoditnú skupinu drevo a stavebniny v ZSSK CARGO. Kaolín bol ložený vo veľkokapacitných vreciach, takzvaných „big bagoch“, ktoré proti nepriazni počasia v otvorených vozňoch Ukrzaliznycje chránili plachty. Na Slovensku však už boli k preprave vyžité kryté vozne.
Ucelený krytý vlak
Pracovníci prekladiska BTS sa postarali o kvalitnú prekládku. Vďaka plne odsúvateľným bočniciam vozňov, vrátane strešnej časti, bolo možné prekladať big bagy žeriavom priamo – z vozňov širokého rozchodu na jednej koľaji do krytých vozňov normálneho rozchodu na vedľajšej koľaji. Keďže kapacita ukrajinských vozňov je podstatne väčšia, bolo potrebných až 19 vozňov na slovenskej strane, aby sa celý náklad preložil. Po posune súpravy vznikol ucelený vlak, ktorý „potiahol“ silou ôsmych a pol tisícov koní rušeň Vectron.
Cez Východoslovenské prekladiská až do Alexandrie
Na 550 kilometrovú cestu naprieč celým Slovenskom sa súprava vydala 21. 12. 2022 predpoludním. Po zastávke v Spišskej Novej Vsi sa na jej chvost pridala „dvojička“, rušeň radu 131. Tá pomohla s postrkom až do vrcholovej stanice Štrba, odkiaľ si už sólo Vectron poradil s klesaním zo Štrbskej rampy a na ďalšej ceste cestou pozdĺž rieky Váh. Cieľovou stanicou bola prechodová stanica s Maďarskom neďaleko Bratislavy, Rusovce. Odtiaľ vozne prešli ďalších takmer 600 kilometrov, kým sa dostali do stanice Sežana, ležiacej na hranici Slovinska s Talianskom, neďaleko prístavného mesta Terst. V najbližšom prístave „zamierili“ big bagy do podpalubia námornej lode, v ktorej preplávali Stredozemné more a delikátny tovar sa dostal až do cieľového prístavu v Egypte. Prečo delikátny? „Kaolín sa nesmie znečistiť ani nasať vlhkosť, aby nedošlo k jeho znehodnoteniu. V tejto preprave sa naša spoločnosť opäť ukázala ako spoľahlivý partner, ktorý dokáže zabezpečiť kvalitnú prekládku, aj prepravu tovaru,“ vysvetľuje a dodáva Jozef Cenký.
Potrebujete aj vy prepraviť drevo alebo stavebniny? Neváhajte sa obrátiť na obchodného manažéra a vedúceho tejto komoditnej skupiny v ZSSK CARGO, Jozefa Cenkého, na cenky.jozef@zscargo.sk, alebo +421 903 550 737.